This post was originally published on this site.

Digitaliseringen påverkar alla branscher idag. Tekniken utvecklas ständigt och säljbranschen är givetvis inte undantaget från denna utveckling. Säljbranschen är idag mer och mer beroende av de digitala verktyg som finns tillgängliga. Branschen omformar sig runt den och tar till sig nya tekniker och metoder för att öka försäljningen och produktiviteten.

Här är fem exempel på digitala verktyg som effektiviserar din försäljning:

Business Intelligence

BI-tekniken ger möjlighet för säljteamen att förstärka och öka förmågan att samla, analysera och tolka stora mängder data. Den ska innehålla relevant information om vad kunder föredrar, deras beteende och vanor. Säljaren använder idag flera olika tekniska verktyg för att strömlinjeforma processen. Man väljer där den information som behövs för att kunna bygga säljstrategier och definiera specifika målgrupper. Förut tog det lång tid att lokalisera och kvalificera leads. Nuförtiden kan en säljchef bestämma hur säljkampanjer ska riktas, identifiera vad kunder föredrar och köpbeteenden. Det finns till och med funktionalitet att se hur marknaden kommer svara på ett specifikt erbjudande. Allt med hjälp av analyser och datamodellering.

 

Sociala medier

Sociala medier har blivit ett kraftfullt verktyg för säljaren. Hen kan enkelt finna, kvalificera och sammanstråla med potentiella kunder bokstavligt talat överallt endast med hjälp av Facebook och Twitter. I de sociala medierna kan säljaren direkt konversera med kunder om produkter och tjänster. Där har de fler möjligheter att konvertera leads och potentiella kunder till affärsmöjligheter. Utöver det har återkoppling och rekommendationer som postats i sociala medier blivit en relevant informationskälla till vad kunder söker online, både när det gäller produkter och tjänster.

 

Automatiserade affärsprocesser

Affärsprocessernas automatisering har definitivt ändrat säljarens arbetssätt. För några år sedan bestod säljprocessen av manuella, monotona och tidsslukande aktiviteter som telefonsamtal, skriva brev och skicka fax. Idag har allt sådant ersatts av applikationer som tillhandahåller funktionaliteten att dela och få åtkomst till kundernas information direkt, schemalägga aktiviteter och följa upp statusen på affärsmöjligheter. Tekniken effektiviserar också kommunikationen mellan säljteamet och säljchefen. Du som säljchefen hålls uppdaterad om säljresultat, kunders svar och annan information som kan påverka försäljningen.

 

CRM-system

Ett CRM-system hjälper till att ena säljteamets aktiviteter, bestämma vanliga processer och dela kunskap genom hela organisationen. Systemet ger säljaren mer pålitlig information om kunders aktiviteter, vad de föredrar och deras val. Med molnbaserat CRM har säljteamen en helt annan möjlighet att kontakta kunderna och stänga affärer ”on the go” utan att behöva vara på kontoret än vad de hade tidigare.

Utöver det är det enkelt att integrera onlinebaserade CRM-system med andra applikationer som stöder säljprocesser vilket renderar fullständig användning av den nödvändiga informationen som krävs för att implementera säljstrategier.

 

Mobilitet

Mobil handel och användandet av smartphones och surfplattor i affärsverksamheter har bokstavligen återuppfunnit sättet som säljare arbetar den senaste tiden. Tillsammans med molnbaserade CRM-system kan försäljningen bedrivas var som helst och när som helst. Köpare är mer benägna att söka, göra sin egen research, utvärdera och köpa produkter/tjänster de är intresserade av från sina mobila enheter idag. Mobilteknologi har också ändrat sättet som säljteam och kunder kommunicerar med varandra. I kombination med CRM har säljare enkel och direkt åtkomst till data i realtid. Säljare kan läsa och uppdatera köparens information varsomhelst ifrån och använda den mer effektivt i presentationer och erbjudanden vilket ökar sannolikheten att stänga en affär.

Sammanfattning

Tekniken utvecklas ständigt och säljande verksamhet har stora möjligheter att dra väldigt stor nytta av den. Aktiviteter som tidigare tog väldigt lång tid, som att lokalisera och kvalificera leads kan med digitala verktyg göras otroligt mycket snabbare. Business Intelligence, sociala medier, automatisering av affärsprocesser, ett väl anpassat CRM-system och mobilitet är exempel på verktyg ditt säljteam kan använda för att effektivisera sin verksamhet.

Är du nyfiken på hur du som säljchef kan få ditt team att effektivisera försäljningen med hjälp av de digitala verktygen som finns tillgängliga idag? Titta i så fall på casefilmen Tips på digital transformation och smartare försäljning.

 

 

Inlägget 5 digitala verktyg som effektiviserar försäljningen dök först upp på crmpaketet – ett lättanvänt och mobilt säljstöd.