This post was originally published on this site.

Jag inleder varje arbetsdag med att kolla mailen. Känner du igen dig är inte så konstigt. Varje dag skickas det över hela världen runt 270 miljarder(!) e-mails.
Således är det ytterst viktigt att sticka ut ur mängden då flödet på e-post är enormt och det är lätt att göra misstag.
E-postmarknadsföring kan bli en succé som ger dig fler affärsmöjligheter och affärer. Men det finns fallgropar som du och din organisation bör undvika.

 

De fallgropar inom E-postmarknadsföring jag vill att ni ska tänka på.

 

1. GDPR

Klockan närmar sig fem i tolv och GDPR stå för dörren. Från och med 25:e maj måste du ha ett otvetydigt samtycke av mottagaren att få spara dennes information. E-postadresser är personlig information och du måste alltså ha ett godkännande för att få ha med dina mottagare på din lista. Är du osäker på GDPR ger vi dig några handfasta tips i den här artikeln.

2. Glömma bort mobilen

Idag är människor ofta på språng och mailen läses allt oftare i mobiltelefonen. En rapport visar att 54% av e-postmeddelanden öppnas i mobila enheter. Dessutom kollar 40% av mobilanvändaren sin mail fyra gånger eller fler varje dag. Anpassar du inte dina utskick så de är läsbara i mobilen kommer inte folk öppna dessa och du har lagt ned tid och möda i onödan. Det räcker dock inte med att endast fixa till storleken på eventuella bilder i mailet, du måste anpassa för mobil hela vägen när dina läsare klickat sig in på hemsidan också. Synd om du tappar kunder på grund av bristande mobilanpassning.

3. Glömt bort att länka till hemsidan

Målsättningen med e-postmarknadsföring är att få folk att klicka sig vidare till din hemsida. Men att ”bara” få läsaren att klicka sig vidare till din hemsida är inte heller rätt. Ditt utskick bör innehålla åtminstone en länk till en landningssida där kunden får ”fortsättningen” på mailet och snabbt får ta del av ditt senaste erbjudande.

4. Skicka från donotreply@…-adress

Jag vet hur jag instinktivt reagerar när jag får ett mail från en sådan adress. Det känns inte det minsta personligt och ibland rentav otrevligt och arrogant. Bli inte överraskad om öppningsfrekvensen på dina mail är låg om du skickar från en sådan här adress. Skicka alltid från en adress som dina kunder kan svara på, länka gärna till dina sociala profiler också.

5. Måla med för breda penslar

Tyvärr så kan du inte nå fram till alla i din e-postmarknadsföring. En VD för ett Sveriges största bolag har inte samma behov och utmaningar som en hårt kämpande ensamföretagare i Norrlands inland. Att vara relevant för mottagaren är att visa att du bryr dig. Då alldeles för få segmenterar sina utskick idag finns det mycket att vinna på att göra det! Segmenterar du ordentligt kommer du se frekvensen öka på de som klickar sig vidare från dina mail.

 

Sammanfattning E-postmarknadsföring

Eftersom i stort sett alla människor kollar mailen flera gånger per dag så finns det en möjlighet nå fram med sitt budskap via e-postmarknadsföring.
Använd godkända e-postadresser, avsändaradress som går att svara på, länka in till din hemsida och glöm inte bort att mobilanpassa!

Vill du prata mer om e-postmarknadsföring och GDPR? – Låt oss tillsammans sätta oss ned och diskutera hur vi kan hjälpa din organisation.