This post was originally published on this site.

Vi människor är vanedjur, vi gillar trygghet och rutiner både under och efter arbetstid. Därför kan förändringar inom företaget skapa en oro, stress och motvilja. Med tanke på den osäkerhet som kan uppstå vid nytt CRM-system handlar denna artikel om hur du presenterar ett nytt affärssystem.

Här nedan listar jag mina fem bästa tips för en lyckad presentation av CRM-system.

  1. Tänk business och inte IT
    Många pratar om CRM som om det vore ett IT-projekt vilket ofta resulterar i att IT-avdelningen är med och leder arbetet. En gång för alla säger vi – CRM är inget IT-, utan ett affärsprojekt är vad det är. I alla fall om syftet med systemet är att öka försäljningen. Lyft fram syftet och vinsten med införandet av ett nytt affärssystem.
  2. Definiera din drömvision med CRM
    Förmedla varför ni ska införa det nya CRM-systemet och hur drömscenariot av systemanvändandet skulle se ut. Sätt ett eller flera mål för projektet. Det kommer att vara riktmärket för projektet.
    Målen kan se ut som följande: Skapa en fullständig bild över kundrelationer i ett och samma system, högre kvalité på rapportering av information, utveckling av affärsprocesser eller förbättrad kontohantering och leverans av tjänster.
  3. Bryt gamla mönster
    Vid införandet av ett nytt CRM-system kommer både hela organisationen och varje medarbetare behöva ändra sitt arbetssätt. Vare sig man vill eller inte. Detta kan vara en stor utmaning och det behövs en väl planerad strategi för att möta negativitet från olika håll. Det finns fortfarande många som enbart ser CRM som ett försäljningsverktyg, trots att det blivit mycket uppmärksammat under de senaste tio åren.
    Några exempel på vanliga invändningar:
    ”Jag har alla mina e-postmeddelanden sparade i Outlook, så jag vet var jag hittar dem”
    ”Vi på finans jobbar på ett annat sätt och är inte i behov av ett CRM”
    ”Vi har ett eget offertsystem”

    Det gäller att vara förberedd och ladda med argument som stärker nyttan av det nya CRM-systemet.

  4. Involvera användarna tidigt
    Som jag skrev i början är vi människor vanedjur. Därför kan förändringar inom organisationen kan leda till osäkerhet vilket resulterar i att folk kan avvisa det nya systemet. För att minska den risken är det viktigt att inkludera användarnas röst redan under implementeringsprocessen. Det kan du göra genom att intervjua användare från olika grupper och be dem om tankar och idéer. Vissa användare som har förståelse för slutanvändning kan även ingå i planering av design. Oavsett vilket bör du föra en dialog från början till slutet av implementationen. Inblandade användare kan bli systemets förespråkare och sprida fördelarna som det nya systemet innebär
  5. Lansera med en rivstart!
    För en fastighetsmäklare hänger det mesta på lokalisering, lokalisering och återigen lokalisering. På samma sätt borde mantrat för en projektledare som har ett CRM-projekt i händerna lyda– MOTIVATION! Interna marknadsföringen kan aldrig underskattas när du vill presentera ett nytt CRM-system. Du måste sälja in det till dina säljare. Börja till exempel lite mjukt med en inspirerande artikel på ert intranät för att sedan avsluta med en lanseringsfika. Marknadsföringen behöver inte vara så dyr eller ta många resurser i anspråk. Det viktigaste är att göra något som bidrar till entusiasm och uppmärksamhet kring lanseringen.

Vill du få lite mer handfasta tips om hur du på bästa sätt presenterar säljstöd för dina säljare? Vi på CRM-Konsulterna erbjuder gratis konsultation där vi tillsammans sätter oss ner och diskuterar fördelarna med CRM och hur du får med dina säljare på tåget med destination bättre ordning och ökad försäljning.