This post was originally published on this site.

Att jobba med CRM är som att springa ett långdistanslopp. Om du slutar du springa, så tappar du fart. Som säljchef behöver du, likt en marathonlöpare, kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. Det är lika viktigt att tänka kortsiktigt, att hålla farten uppe, som att vara långsiktig och orka hela vägen.

 

Startskott – inte målgång

Det finns mycket att tänka på när du tagit beslutet att implementera ett säljstöd. I en tidigare artikelserie har vi gått igenom vad du som säljchef bör titta på där.
När du och din säljorganisation väl är där. När ni tagit beslutet att implementera ett CRM-system är ni inte i mål, startskottet har precis gått.

Du har ditt CRM-system. Det betyder inte att försäljningen ökar av sig själv. Ett CRM i sig genererar varken några nya Leads, och kommer heller inte stänga några vunna affärer. Det är däremot ett väldigt nyttigt redskap i en säljorganisations långsiktiga arbete.

Våga börja enkelt. Den första etappen är att komma igång. Det viktigaste i början av implementationen är att genom utbildning sätta upp strukturer och etablera ett arbetssätt. Syftet är att få säljarna, som ska jobba med CRM-systemet, att känna en nytta för dem och att det underlättar deras dagliga arbete. CRM ska vara ett hjälpmedel, inte ett hinder.

Ett säljteam som inte underhåller och uppdaterar information angående sina kunder kommer att missa uppföljning och tappa tid och struktur i säljarbetet. Det leder till sämre förutsättningar att nå bra resultat.

Får du däremot dina säljare att jobba efter de gemensamt framtagna säljprocesserna och att de sparar sin information om kunder i CRM så är den kortsiktiga vinsten att det skapar förutsättningar för dina säljare att stänga fler vunna affärer. Den andra, långsiktiga vinsten, är att du får en överblick över följande:

  • Vilka kunder, både befintliga och potentiellt nya, som ligger i pipen
  • Hur många potentiella affärer som är pågående
  • Vilken fas i säljprocessen de befinner sig i
  • Den beräknade intäkten av kommande affärer
  • När de kommande affärerna beräknas att stängas

Kontrollen och kännedomen av ovanstående punkter ger dig som säljchef möjlighet att sätta in resurser på rätt plats och vid rätt tidpunkt.

 

Att jobba med CRM – en ständig utveckling

Utveckla säljprocesserna efterhand, finslipa dem, och anpassa processerna efter just er verksamhet, så att de kan vara det effektivast möjliga stödet för att ge dina säljare de bästa möjliga förutsättningarna i sitt arbete.

Motivera och skapa ett arbetssätt i teamet som både blir till kortsiktig nytta för säljarnas dagliga arbete, och kommer att ta er till täten i det långa loppet.

Väl genomarbetade säljprocesser, och kunddata som är kontinuerligt uppdaterad, ger dem de bästa förutsättningarna för att kunna stänga sina affärer.

 

Sammanfattning

Arbetet är inte färdigt i samma stund som ditt säljstöd är implementerat. Det har bara börjat. Det är människor som ska använda systemet. Som säljchef måste du ständigt utvärdera och därigenom utveckla din säljorganisations sätt att jobba med CRM. Det som gäller idag behöver inte vara aktuellt imorgon. Fortsätt alltid att utvecklas!

Vill du veta mer om hur du på effektivast sätt får din organisation att jobba med CRM även efter att ditt säljstöd är implementerat? Boka gärna in en kostnadsfri konsultation med oss så berättar vi mer.

Inlägget Jobba med CRM-system – som att springa ett långdistanslopp dök först upp på crmpaketet – ett lättanvänt och mobilt säljstöd.