NAB Solutions Referenscase

Förenklade användandet av CRM med hjälp av crmpaketet

NAB Solutions AB är experter på Microsoft Dynamics NAV. Med hjälp av CRM-Konsulternas lösning crmpaketet, som bygger på Dynamics 365, har NAB lyckats med den mest klassiska utmaningen inom CRM, att få användarna att verkligen använda systemet. Säljarna har nu ett användarvänligt och lättnavigerat system som genererat en större kontroll över deras egen verksamhet och säljpipe.

NAB Solutions grundades 2001 och är idag 45 anställda som brinner för Dynamics NAV. De har kontor i Göteborg, Stockholm och Växjö. I företagets begynnelse levererade de allt ifrån hemsidor, intranät baserat på Lotus Notes, hårdvara, nätverk, drift i deras egna datahall och Navision. Allting som rörde IT-lösningar arbetade de med. Idag har de nischat sig och är specialister på Dynamics NAV. Företaget omsätter ca 50Mkr.
Vill du läsa mer om NAB Solutions eller komma i kontakt med dem? Besök gärna deras hemsida http://www.nabsolutions.se/

Utmaningen

Alltför komplex befintlig CRM-lösning på plats

NAB hade sedan tidigare investerat i en CRM-lösning. Dock upplevde de anställda den som alltför komplex och hjälpte därför inte säljarna i deras vardag. Alla affärsmöjligheter och leads hanterades inte i systemet utan kunde finnas i Exceldokument på respektive säljares hårddisk. Risken att förlora värdefulla affärer var reell och påtaglig. Pengar riskerade att gå till spillo varje timme som systemet (inte) användes. Ett CRM-system som inte används är ingenting värt och blev snarare en börda och ett ok av dåligt samvete bland försäljarna. Användarvänligheten var tvungen att ökas. Och det snabbt. 

Vi använder CRM-systemet mer nu än innan. Vi använder data från CRM till våra möten och stämmer av med uppföljningar utifrån CRM:et

Carolina Thonning

Kundansvarig, NAB Solutions

Lösningen

Den färdigpaketerade lösningen crmpaketet

Att implementera CRM-Konsulternas egna färdigpaketerade lösning, crmpaketet, var någonting vi tidigt föreslog. Den färdiga lösningen är speciellt framtagen och designad för svenska små och medelstora bolag och är byggd på Dynamics 365. Den ger en full översikt över kunden då all viktig data samlas på samma ställe och stöttar säljare i sin vardag och driver försäljningsresultat.

– Vi gillar mest att vi har alla kontakter på ett ställe och att det finns en historik på varje kund gällande vad som kommunicerats samt vad som ska ske, berättar Carolina Thonning.

Ökat användande

Att användarvänligheten i crmpaketet är väl genomtänkt visade sig relativt omgående för NAB. Företaget har en mer omfattande förståelse för vad som säljer och hur deras försäljningsprocess ser ut och hur lång tid den tar.

– crmpaketet är enkelt, lätt att använda och väldigt visuellt.
– Vi sparar idag väldigt mycket tid och har en helt annan kontroll över pipen.

Inte bara användarvänligheten visade sig vara lyckosam för NAB. Att crmpaketet är en färdig lösning kortar ner implementationsfasen avsevärt. Med crmpaketet kunde företaget vara igång skarpt på bara ett par veckor.

Visuellt och lätt att använda

Snabb implementation

Sparar tid

Vi uppskattade den snabba implementationen av crmpaketet. Att vi på ett så snabbt och enkelt sätt kunde komma igång med Dynamics med crmpaketet har verkligen gagnat oss i vår verksamhet. Den smidiga och snabba implementationen gör att vi verkligen kan rekommendera crmpaketet avslutar Carolina Thonning.