This post was originally published on this site.

Du som säljchef kanske kommer ihåg en situation där ditt företag hade en nöjd och trogen kund i flera månader. Men att det sedan hände något, kanske direkt efter en semesterperiod? Er kundrelation försämrades, och det berodde inte på att ditt leveransteam underpresterade. Vad det än berodde på, så finns det sätt att förebygga sådana dilemman.
Den bistra sanningen är det kräver konsekvent och engagerat arbete över tid att bygga långsiktiga och ömsesidigt fördelaktiga kundrelationer.

Här följer fem tips och tankar kring hur man skapar och utvecklar sina kundrelationer:

  1. Identifiera rätt personer
    Vilka personer ska du fokusera på, och hur hittar du dem? En bra start är att titta på de människor som redan finns nära din organisation. Personer med inflytande i din bransch och bloggare är en bra grupp att fokusera på eftersom de redan har byggt engagerade communities omkring dem som har förtroende för dem. Olika sociala medier är bra för prospektering och nätverk.
  2. Gör research och starta konversationer.
    Ett bra sätt att få någons uppmärksamhet är att uppmärksamma något bra de gjort eller publicerat. De flesta företagare har minst en form av närvaro på sociala medier. I princip alla har en LinkedIn-profil. Att uppmärksamma vad folk diskuterar på sociala medier, vad de gillar, vilka saker de delar, och vilka deras intressen är, kan öppna dörrar för att starta en konversation.
  3. Var hjälpsam
    I samtalet med kunder eller blivande kunder, är det viktigaste egenskapen att kunna lyssna och att vara hjälpsam. Vi kan erbjuda att göra introduktioner, erbjuda hjälp med att sprida ordet om personens företag och tjänster. Eventuellt att skriva en recension av deras nya produkt eller uppdatering på din blogg. Det kan vara små insatser, men även små saker kan visa sig vara betydelsefulla.
  4. Engagemang
    Kundrelationer växer om de vårdas. Att visa sitt engagemang gentemot sina affärskontakter och kunder kan verkligen hjälpa till att stärka relationerna. Var observant och håll dig uppdaterad om vad personer du önskar hålla en god relation med gillar, eller delar på LinkedIn, och andra sociala plattformar. Att kommentera några statusar, ta dig att svara på några frågor, att kommentera människors kampanjer, eller andra händelser, behöver inte vara tidskrävande och kan verkligen hjälpa till att bygga vidare på och stärka relationer. Det är alltid bra att ansluta till människor på flera ställen eftersom varje social plattform är annorlunda och erbjuder olika möjligheter att fördjupa relationerna.
  5. Uppföljning
    Underskatta inte betydelsen av uppföljning efter ett möte eller samtal. Det visar på ett trovärdigt engagemang för nya, men även gamla kunder. Att snabbt skicka ett uppföljningsmail efter ett samtal borde ses som ett standardförfarande. Innehållet i detta meddelandet behöver inte innehålla mer än att tacka för visat intresse, deras tid, samt en kort sammanfattning av innehållet i samtalet och vad som kommits överens. Många kan säkert känna igen sig i att med en kalender full av nya möten så är det lätt att glömma bort att titta bakåt och därigenom missa att återkoppla efter tidigare genomförda besök eller telefonsamtal. Var därför noga med återkopplingen för tidigt börja bygga en god relation.

 

Sammanfattning

I syfte att vårda dina kundrelationer, ha de ovan nämnda tipsen i minnet. Gör din research ordentligt och var noga med att identifiera rätt personer. Sträva efter att vara en god lyssnare. Visa dina kunder ett genuint engagemang och var hjälpsam. Kom ihåg vikten av att följa upp genomförda möten.

Om du vill veta mer om hur du kan stärka och utveckla dina kundrelationer, ladda ner Rapporten Framtidens smarta B2B försäljning.

Inlägget Kundrelationer – 5 enkla tips för att utveckla dem dök först upp på crmpaketet – ett lättanvänt och mobilt säljstöd.