This post was originally published on this site.

Att få jobbet som säljchef är verkligen spännande, grattis! Kanske är du redan anställd i företaget och ska nu plötsligt vara chef över dina gamla kollegor. Eller du kommer kanske in som helt ny på företaget, och ska bygga upp din säljorganisation helt utan några gamla relationer att ta hänsyn till. I vilket fall som helst kommer du ställas inför nya utmaningar. Få hjälp att lösa dem genom att läsa denna artikel.

Din högsta prioritet som säljchef är att skapa en försäljningsorganisation som levererar det ledningen kräver av dig i form av intäkter och marginaler. Dessutom behöver du vara en bra coach för dina säljare, så att de kan nå sin fulla potential – annars kommer du aldrig nå dina mål. Du måste rekrytera nya säljare. Eventuellt måste du även sälja själv, beroende på storlek av organisation.

Säljchefen är helt enkelt en roll som är varierad och du måste zooma ut och in mest hela tiden. Jag skulle säga att det är ganska krävande, detta med att blanda högt och lågt, långsiktigt och kortsiktigt, men också väldigt roligt! En kombination av disco och skogspromenader!

I min roll, både som säljchef och VD, kämpar jag hela tiden med prioriteringen. För att kunna skapa lite lugn för min egen del, har jag tagit fram några regler jag försöker hålla mig till.

  • Regelbundna 1:1 samtal med alla anställda
  • Regelbunden avbokad tid för mer långsiktigt arbete i min kalender
  • Regelbunden tid avsatt till reflektion

1:1 samtalen

1:1 samtalen med kollegorna är viktigt båda för att jag ska få insikt i vad de håller på med, vilka utmaningar de har och om de på något sätt behöver min hjälp. Dessutom genom att det ligger fast varannan eller varje vecka, har de alltid en boka tid i kalendern att samla ihop lite större frågor till. Givetvis diskuterar vi nästan varje dag också, men 1:1 tiden är bara för dem.

Agendan är enkel:

  • Vad har du gjort sedan senast?
  • Vad är planen för kommande period?
  • Vika problem eller hinder ser du som du behöver hjälp med?

Du som har arbetat med scrum-metodiken, känner kanske igen dem. Jag har lånat dem därifrån! Ofta handlar det om att skapa en gemensam prioritering för arbetet. Vi arbetar då utifrån CRM’et för aktiviteter kopplat till kund och pipe.

Avsatt tid för långsiktigt arbete

Jag bokar av halvdagar eller mer för att komma ifrån discot – alltså det operationella arbetet. Nu ska jag vara helt ärlig, jag gillar verkligen disco så det är lite svårt att släppa taget under dessa perioder. Dessutom är det verkligen svårt att byta tempo från snabbt till långsamt. Jag lägger därför inte denna tid på en måndag eller fredag, för då är det för mycket som ska antingen startas eller avslutas. Eftersom jag älskar kundmöten, händer det att jag tar sådana möten istället för att ta dessa mer långsiktiga pass, men då får jag bara säkerställa att jag bokar in ett nytt.

Egen reflektion

En bok jag verkligen uppskattar är Seven habits of highly effective people av Stephen R Covely. Sista punkten i boken har rubriken ”Sharpen the saw”  . Tänk er någon som står och sågar med en ovass såg, men man har inte tid att vässa den för det är så mycket att såga. Det handlar alltså om egen kompetensutveckling. Den punkten tror jag är absolut den som är svårast för säljchefer att ”unna sig”. Vilket ju är ganska dumt, ärligt talat. Ingen kan vara en bra coach om man inte ibland själv fyller på med det man nu behöver.

Själv har jag avsatt tid varje fredag för reflektion, där jag på samma sätt som i mina 1:1 samtal reflekterar över veckan, vad vi lyckats åstadkomma, vad jag haft utmaningar med och vad som ska hända kommande vecka. Dessutom deltar jag i nätverkande aktiviteter (VD-nätverk och ledarskapsutbildningar) regelbundet. Det är fantastiskt häftigt vad de flesta frikostigt delar med sig av sina erfarenheter, som till mångt och mycket liknar mina egna, men de har hittat ett sätt att hantera dem som kanske jag inte har testat.

Så, grattis igen till ditt nya jobb! Hitta din struktur för att själv lyckas prioritera och hjälpa dina kollegor att göra det samma! Så blir det både disco och skogspromenader!

Sammanfattning

Mina tips är alltså att satsa på 1:1 möten regelbundet med sina säljare, skapa utrymme i kalendern för långsiktiga aktiviteter och att planera in tid för kompetensutveckling och reflektion. Jag använder mig några av de verktyg vi har för att få kontroll på min tid; kalender för allt internt, CRM’et för allt rörande våra kunder för att få ordning.

Vill du läsa mer om sälj och ledarskap, kan du titta på denna power point-rapport.

Framtidens smarta B2B-försäljning

Framtidens smarta B2B-försäljningInlägget Ny som säljchef – tre tips för att lyckas dök först upp på crmpaketet – ett lättanvänt och mobilt säljstöd.