This post was originally published on this site.

Nytt år och nya nyårslöften! En ny start för många, inklusive mig.

Jag har bestämt mig för att säkerställa att jag sätter av tid för träning, äter bättre och spenderar mer kvalitetstid med min familj och vänner, och ha mer roligt. Liknar dina nyårslöften mina?  Vi är nog många som har samma löften, och antagligen samma löften som tidigare år.
För att lyckas behöver jag frigöra tid från annat, vilket för min del blir arbetet, för att hinna prioritera mina nyårslöften. Jag behöver få mer gjort på mindre tid. Låter ju enkelt!

För att få mer gjort på mindre tid blir det till att ta så mycket hjälp som möjligt, både av kollegor och digitala hjälpmedel.

För mig handlar det främst om fyra saker att kunna spara tid i mitt arbete:

  1. Jag måste snabbt kunna få hjälp i att prioritera vilka arbetsuppgifter som är viktigast och som därför kräver min direkta uppmärksamhet.
  2. Få hjälp att komma ihåg allt jag ska göra i mitt arbete. Jag kan bara hålla så mycket i huvudet i taget, tror det är ca 6 uppgifter i snitt sen rinner det över.
  3. Jag vill kunna ta hjälp av mina duktiga kollegor för att snabbare lösa en uppgift.
  4. Slutligen vill jag kunna jobba på mobilen på tåget till och från jobbet, för att spara tid.

Eftersom jag till stor del arbetar med försäljning, finns mycket tid att spara på att ha ett bra CRM system, och använda det. Ett system som enkelt hjälper mig att prioritera mina arbetsuppgifter genom att på olika sätt kunna sortera ut vilka affärer som kommit längst i försäljningsprocessen, eller som har störst ekonomiskt eller strategiskt värde. Eller, påminner mig om när ett avropsavtal håller på att löpa ut, så jag kan börja bearbeta kunden inför kommande upphandling.

Jag använder CRM-systemet för att grafiskt visa mig prioriterade kunder eller uppgifter, men jag använder också listor. Listorna är väldigt bra när det kommer till ”att göra” saker, möten eller uppgifter. Medan graferna fungerar väldigt bra för att visualisera försäljningsfaserna, geografisk fördelning eller kundklassificering.

I vårt CRM har jag skapat en bra startsida så att jag direkt ser grafer och listor över både mina och företagets affärer. Det hjälper mig att prioritera bland mina arbetsuppgifter, dessutom tappar jag inte bort någon uppgift, och jag kommer snabbare igång med mitt arbete.

Eftersom även mina kollegor har tillgång till vårt CRM, kan också de se status på de olika affärerna. Jag kan tilldela dem uppgifter och bjuda med dem på möten med kund. Detta ger att om jag skulle behöva avlastning, kan de enkelt hjälpa till då de kan se vad som gjorts och vad som har lovats. Jag har sparat ner den kommunikation vi haft med kunden i vårt CRM, så det går enkelt att följa.

Har man, som vi har, även ärendehanteringen i sitt CRM, vet jag också om kunden har några öppna ärenden med oss. På så vis slipper jag lägga tid på att ta reda på hur situationen med kunden är innan jag träffar dem. Jag är väl förberedd när jag möter dem kring all deras kontakt med oss. Detta förutsätter givetvis att även mina kollegor tänker som jag, dvs flitigt använder vårt CRM för att uppdatera status efter genomförda aktiviteter.

Vårt CRM finns även på mobilen, dels som en app men även i min outlook-app. För ska jag vara helt ärlig, befinner jag mig till största del i outlook när jag är mobil. Jag läser mejl, kopplar dem till pågående affärer, kunder eller leads genom den inbyggda funktionalitet som kopplar outlook-appen till vårt CRM.

Där jag befinner mig näst mest när jag är mobil, är LinkedIn. Eftersom vårt CRM är integrerat med LinkedIns Sales navigator, kan jag från CRM-systemet direkt se personerna jag har med att göra i LinkedIn. Och givetvis kan jag göra tvärtom, jobba i Sales Navigator och spara ner leads som jag sedan kan arbeta vidare med i mitt CRM. Genom denna koppling har jag stora möjligheter att använda mitt nätverk för att stänga fler affärer snabbare. Jag får en bra uppfattning om vilka relationer som finns mellan personer jag vill bearbeta och andra i mitt nätverk direkt in i CRM. På så vis blir informationen även synlig för mina kollegor som igen kan avlasta mig.

Med detta verktyg kan jag förbereda mig för möten på väg till mötena, och har alltid uppdaterad information om de jag ska träffa. Och skapa nya leads medan jag är mobil. Detta sparar mig en hel del tid.

Sammanfattning

Jag ser framför mig ett 2018 med goda möjligheter att få mer gjort på mindre tid så jag ska kunna uppfylla mina nyårslöften. Detta genom att jag får hjälp att prioritera mina viktigaste arbetsuppgifter och att frigöra tid genom att ha ett bra systemstöd även mobilt, dessutom kan jag ta hjälp av mina kollegor för även de har tillgång till samma information som jag.

Hur gör du för att kunna uppfylla dina?

Vill du träffa oss och prata CRM och hur du bäst omsätter dina nyårslöften till handlingar? Boka då en gratis konsultation där vi tillsammans sätter oss ned och diskuterar.