This post was originally published on this site.

Vet du att dina säljare knappt ens behöver öppna Dynamics 365 för att göra det mesta av de CRM-relaterade aktiviteterna? Vardagliga saker som att hålla ordning på mail, uppgifter, aktiviteter och möten behövs inte ens göras i CRM utan kan kopplas samman direkt från Outlook. Det är vad vi kallar användarvänlighet!

Tidigare har både jag själv och mina kollegor betonat vikten av ett användarvänligt CRM-system. Bland annat i artikeln ”5 tecken på att ditt CRM-system är användarvänligt”. Om dina användare inte gillar det de ser, eller behöver arbeta i, kommer de tyvärr inte använda systemet.

Automatisering av leadsgenerering från Outlook

Att få in nya leads är alltid bra. Leads är grundfundamentet när det gäller nykundsbearbetning om ditt team fortfarande inte sitter och jobbar med kalla säljsamtal. Leads kan komma från flera olika håll och som säljare vill du givetvis samla dessa på samma ställe, det är ju själva syftet med ett säljstöd, att inte tappa bort leads och att missa att följa upp offerter. Vi vill alla göra fler affärer och skapande av ett lead är första steget på den vägen. Men att manuellt lägga in respektive lead är användarna måttligt intresserade av, det kan sänka motivationen att använda säljstödet, vilket kan leda till att hela syftet med CRM går förlorad. Att automatisera införandet av leads är definitivt en viktig del när det kommer att öka användarvänligheten i ditt säljstöd. Med Outlookappen kan dina säljare på ett mycket enkelt sätt skapa ett lead i CRM direkt från Outlook.

Spåra E-post från Outlook

Mail och telefonsamtal är varje säljares vardag. Det är dock lätt att de ”faller mellan stolarna” och inte följs upp ordentligt på grund av allt inflöde av information. Vi känner nog alla igen att mailkorgen kan bli rejält full på nolltid. Ingen gillar att ständigt leka detektiv i mailkorgen för att hitta just det där mailet med det den där kontakten sagt för flera veckor sen. Med Outlookappen håller dina säljare enkelt ordning på vad som har sagts. Med ett enkelt klick så hittar appen automatiskt de poster i CRM som mailet har koppling till. Finns personen redan i systemet som en kontakt dyker den upp. Företaget personen ifråga arbetar på visas också. Är vederbörande involverad i en affärsmöjlighet för er, syns givetvis det också. Finns inte kopplingen redan så göres den mycket enkelt. Det gäller oavsett om det är till en befintlig post i systemet eller om användaren vill skapa en ny post. Det kan handla om ett nytt företag som skapas i systemet, eller en ny kontakt. Det går även från Outlookappen att skapa lead, affärsmöjligheter eller ärenden.

Skapa aktiviteter

Säljaren väljer själv till vilken post i CRM denne vill koppla mailet (eller skapa en ny koppling som jag nämnde ovan). Från Outlook kan man också direkt, utan att ens behöva gå in i CRM, skapa aktiviteter som telefonsamtal, uppgifter, möten eller kundundersökningsaktivitet.

App för Outlook – är en vinnare!

Styrkan med Microsoft Dynamics 365 är de sömlösa kopplingarna till övriga produkter i Office 365. Med den nya ”App för Outlook” kan användaren på ett mycket enkelt och smidigt sätt automatiskt lägga in leads direkt från Outlook, utan att manuellt behöva sitta å skriva in dessa i CRM. Säljaren ges även stora möjligheter att koppla och spåra mail till den posten i systemet som är passande för det specifika mailet. Det kan till exempel vara ett företag, en kontaktperson eller varför inte en affärsmöjlighet? Med kopplingen på plats kan användaren (fortfarande via Outlook) smidigt skapa aktiviteter som är relaterade. Aktiviteter kan vara att lägga in en bokning för ett möte eller varför inte en påminnelse om att ringa upp den blivande kunden? Appen öppnar helt enkelt nya dörrar som enormt höjer smidigheten för användaren. Vill du veta mer om Outlookappen och hur den kan hjälpa dina säljare att förenkla sin vardag?

Kontakta oss då mer än gärna för en gratis konsultation där vi visar vilka möjligheter den här funktionen ger er.

Inlägget Outlook öppnar dörrar för ditt säljstöd dök först upp på crmpaketet – ett lättanvänt och mobilt säljstöd.