This post was originally published on this site.

Vad betyder GDPR för individen, det bästa som hänt eller hens värsta mardröm?

GDPR är fantastiskt! Mera makt till konsumenten! GDPR är det bästa som hänt när det gäller lagring av personuppgifter.

Eller blir GDPR en mardröm för individen? Innebär GDPR att internet, över en natt, blir helt ointressant och värdelöst?

 

GDPR innebär mera makt till konsumenten

GDPR innebär att individen får en större makt över sin egen data vilket i sin tur måste betraktas som väldigt positivt. Här är några av de områden där individens makt stärks:

 

  1. Samtycke – dina personuppgifter får bara samlas in om du givit ditt samtycke till detta. Samtycket måste lämnas explicit, det vill säga genom en tydlig och entydig bekräftelse.
  2. Rätt till information – du har rätt att begära ut all personlig information samt att få veta hur denna information har använts. Med all information menas både den information du själv lämnat och den information som företaget samlat in på olika sätt. Informationen måste tillhandahållas kostnadsfritt.
  3. Rätt till rättelse – du kan få felaktiga uppgifter rättade. Om uppgifter rättas på din begäran måste företaget/organisationen eller myndigheten också informera dem som de har lämnat ut uppgifter till om att uppgifter rättats.
  4. Rätt till radering – du kan ta tillbaka ditt samtycke och uppgifterna skall då raderas.
  5. Rätt att göra invändningar – till exempel invändning mot att dina personuppgifter används för t ex direktmarknadsföring.
  6. Skadestånd – har du lidit skada på grund av att dina personuppgifter har behandlats i strid med dataskyddsförordningen kan du ha rätt till skadestånd.

 

GDPR innebär helt enkelt att man ger makten tillbaks till folket. Du får större makt över dina egna uppgifter.

 

Men GDPR kan också bli individens värsta mardröm

Nästan alla sidor på internet arbetar med kakor/cookies vilket innebär att de känner igen dig och att de kartlägger ditt beteendemönster. Med hjälp av denna information anpassas sedan både innehållet efter dina egna värderingar, intressen och preferenser.

 

Är du t ex intresserad av löpning så blir du idag exponerad för en jämförelsevis stor andel reklam, erbjudanden och artiklar som handlar om just löpning. Och när du går in på Facebook är nästan allt innehåll, både reklam och i flödet, anpassat utifrån vad du har läst och klickat på tidigare. Det du utsätts för på internet är med andra ord en tillrättalagd verklighet som anpassats efter dina egna värderingar, intressen, vanor och så vidare.

 

Om du väljer att radera all information om dig själv så går du miste om denna anpassning vilket i sin tur innebär att du får en helt annan (läs sämre) användarupplevelse.

Du kommer t ex missa det perfekta hösterbjudandet om en vinteroverall till din 3-åriga dotter (halva priset!). Du kommer också missa den oerhört intressanta artikeln om intervallpass. Istället får Anna 25 år ett erbjudande om herrskor i storlek 46 (eftersom hemsidan inte vet att Anna är kvinna). Och samtidigt får Mustafa 16 år se en lång artikel om Klimakteriebesvär (eftersom sidan inte vet att han är en ung kille).

 

Med lite vilja skulle man kunna säga att du får ta del av en mer korrekt ”verkligheten” men vad det egentligen kommer innebära är att hela ditt internet fylls av för dig helt ointressant och värdelös information. Detta gäller allt från Aftonbladet.se till ditt Facebookflöde.

 

Så vad är viktigast för dig, att få din data raderad eller att fortsätta ha ett internet som du gillar?

 

Titta gärna på denna presentation om du vill du veta mera om vad GDPR betyder för företag.