This post was originally published on this site.

Såhär i sommartider blickar vi tillbaka lite.

Målet för en säljchef är alltid samma, ökad försäljning givetvis, men vägen dit kan vara snårig. Frågor som säljchefen ställs inför är många och kan vara hur ens säljare motiveras, hur nya rekryteras och hur man får ens kunder att tycka om en. Med säljchefens utmaningar i dagens digitala värld som utgångspunkt har vi under våren och försommaren skrivit ner våra reflektioner. Vi kan konstatera att sättet att bedriva försäljning inte ser likadant ut idag som för några år sedan. Artiklarna under våren har varit många och bland annat avhandlat ämnen som hur du ställer kunden i centrum, social selling, att sälj- och marknadsavdelningen måste samarbeta mer och hur Lego(!) kan ge dina säljare större förståelse för säljprocessen.

För er kommer här en sammanfattning av de artiklar som är de mest lästa under våren och försommaren på crmpaketet.se

De fem mest lästa artiklarna är

  1. 5 trender som påverkar dagens B2B-försäljning
    Veronica Kamph berättar i den här artikeln om hur försäljningsprocessen har utvecklats den senaste tiden. Kraven på försäljning har ändrats i takt med att kundernas beteende har gjort detsamma. Att kunder idag är mer pålästa än tidigare och gör sin egen research online bör inte vara någon nyhet för en säljchef. Arbetssättet för säljarna måste anpassas för att följa med i utvecklingen. Idag är det mer ett lagarbete och det gäller för säljteamen att vara pålästa och strukturerade. Hur ett säljstöd kan hjälpa till med allt detta gås även igenom.
  2.  

  3. Välvilja viktigt i framtiden
    Per Grenert, vår Product Manager på crmpaketet, betonar i den här artikeln hur viktigt det är med välvilja när det kommer till B2B-försäljning. Bilden av en säljare är inte särskilt ljus idag vilket en undersökning från Hubspot visar. Då det är kunden som ska fatta köpbeslutet är genuin ärlighet och välvilja otroligt viktigt för att skapa trovärdighet gentemot kunden.
  4.  

  5. 8 tips för ett lyckat införande av säljstöd
    När du som säljchef kommit till den punkten att du ska investera i ett säljstöd, vad ska du tänka på då? Veronica Kamph ger dig åtta stycken handfasta tips när det gäller införandet av ett säljstöd. Vilka era affärsmål är och hur era säljprocesser ser ut är saker du som säljchef bör ha ordning på innan ni börjar införandet. Ha alltid säljarna i åtanke när det handlar om användandet. Är inte användarvänligheten prioriterad kommer inte säljarna använda systemet. Det finns fallgropar att falla ner i men följer du Veronicas tips så kommer det bli ett lyckat införande.
  6.  

  7. Lego kan ge förståelse för effektiv säljprocess
    Vår seniora konsult Sofia Sparr står för artikeln med bäst rubrik under våren. Hon svarar på frågan varför det är så svårt att få ihop rutiner som skapar en effektiv säljprocess. Hon tar upp dilemmat med att en säljare å ena sidan efterfrågas vara karismatisk, driven och tävlingsinriktad. Å andra sidan är det sällan utmärkande drag hos människor som gillar att anpassa sig efter regler och rutiner. Kärnan i artikeln är när hon beskriver legoövningen som alla säljavdelningar borde göra någon gång. Legoövningen binds sedan ihop med säljchefens och säljarnas vardag och utmaningar.
  8.  

  9. Sälj genom kunden – lär dina säljare göra research
    Thomas Lindqvist är inne på att du måste uppfattas som unik hos dina kunder och hur du går till väga för att nå dit. Kunder, både blivande och befintliga, överöses idag med likvärdiga erbjudanden så vara unik är viktigt. Uttrycket ”assumption is the mother of all fuckups” avhandlas vilket innebär att du aldrig ska förutsätta saker om din kund. Innan första säljmötet måste dina säljare göra sin hemläxa om kunden. Framför allt ta reda på kundens behov, både idag och i framtiden.

 
Mycket mer om dessa ämnen finns att läsa i rapporten ”Framtidens smarta B2B-försäljning” och guiden ”Organisera din försäljning för framtiden” som du gratis kan ladda ned härifrån.

Framtidens smarta B2B-Försäljning                         Organisera din försäljning inför framtiden

 

Inlägget Våra 5 mest lästa artiklar under våren 2017 dök först upp på crmpaketet – ett lättanvänt och mobilt säljstöd.