10 frågor att ställa vid val av CRM-system – del 3 av 3

I tre olika bloggartiklar går vi igenom de viktigaste 10 frågor att ställa vid val av CRM-system.
Det här är den tredje och sista bloggartikeln i denna serie och vi går här igenom fråga 8 till 10, det vill säga, de sista tre frågorna.
Med integrationer mot Office 365-produkter som Sharepoint, OneNote och Yammer kan ni samla all dokumentation, information, anteckningar och intern kommunikation tillsammans med era kunder, kontakter och affärsmöjligheter.
Här kommer en kort förklaring av de tre programvarorna:
SharePoint är ett dokumentarkiv. Den fungerar ungefär som utforskaren i din dator men med skillnaden att SharePoint ligger i molnet istället. På så vis är alla dokument alltid tillgängliga för alla medarbetare (som har behörighet) oavsett var man befinner sig eller vilken enhet man använder.
OneNote är ett mycket bra verktyg för anteckningar. Det kan användas för att både anteckna och dela information på ett flexibelt sätt inom ett projekt eller en arbetsgrupp. Det går även utmärkt att använda OneNote för sitt eget arbete och man kan ha flera olika anteckningsböcker för olika arbetsuppgifter, konton eller affärsmöjligheter.
Yammer är som ett eget internt Facebook för företagets anställda. Här kan man skapa olika grupper eller flöden där man precis som på sociala medier skapar inlägg. Detta är ett bra verktyg för en arbetsgrupp. Det är även en plattform för att sprida allmän information inom organisationen eller inom olika områden och avdelningar.
I den första frågan berättade vi om hur viktigt det är att CRM-systemet är enkelt. Med ”enkelt” menar vi både att det inte får vara för komplext och stort men även att det måste vara enkelt att lägga in eller ändra information. Det måste vara enkelt på alla sätt. Här är Outlookintegrationen helt avgörande eftersom den kan underlätta ditt arbete otroligt mycket. Är Outlookintegration riktigt bra kan du utföra cirka 80 procent av ditt CRM-arbete direkt från Outlook. Du slipper öppna CRM-programmet. Då är CRM enkelt!
Fördelen med att välja ett CRM-system som ligger i molnet är att ni då har både enkel och säker tillgång till all information. Detta oavsetta var ni är och vilken sorts enhet ni använder.
Om ni väljer Dynamics 365 så finns det ytterligare stora fördelar eftersom både Office 365 och Dynamics 365 ligger på samma plats, det vill säga i Microsoft moln som heter Azure.
Nästan alla inom IT-branschen är eniga i att det är molnbaserade lösningar som är framtiden. Frågan är därför inte om, utan när, du kommer att ta steget till molnet. Och ju längre du väntar, desto mer komplex kommer övergången till molnet att bli.
Så tag steget till molnet redan nu!
Vill du läsa de tidigare artiklarna om 10 frågor att ställa vid val av CRM-system har du de här:
Del 1
Del 2
Känner du att vill veta mer om CRM och hur du har bäst nytta av det på ditt företag? Kontakta oss då gärna för en gratis konsultation
Inlägget 10 frågor att ställa vid val av CRM-system – del 3 av 3 dök först upp på crmpaketet – ett lättanvänt och mobilt säljstöd.
Känner du dig osäker eller är du redo att komma igång? Kontakta oss så svarar vi på alla frågor eller föreslår ett uppstartsmöte där vi går igenom era behov.