System/Plattform

5 insikter från Microsoft Bootcamp 2024 – fokus Customer Insights

Kunskapsdelning och kompetens är viktigt för oss på CRMK. På fredagar lägger vi stor del av vår arbetstid på kompetensutveckling, både på individnivå och företagsnivå. Förra veckan var vi i Storbritaninen för en 3-dagars Architect Bootcamp med fokus på Microsoft Dynamics 365 Customer Insights. Intensiva dagar tillsammans med Microsofts lösningsarkitekter samt 12 andra partnerföretag från hela Europa och Sydafrika. Vi på CRMK fick äran att representera Sverige i detta forum.

Custimer Insights Bootcamp 2024

Vi tog med oss massor med insikter från dessa dagar. Här är fem saker som vi tycker väger extra tungt:

Se Customer Insights som en produkt

Förra året lade Microsoft ihop Dynamics 365 Marketing och Customer Insights till en och samma produkt i sitt licenspaket. En tydlig vision lyste igenom under dessa dagar; att man framåt ska försöka tänka ännu mer på Customer Insights som en sammanhållen produkt. Med högt fokus på datainsamling i Customer Insights Data (CI-D) som kan omvandlas till smarta uppföljningar och segment. Som sedan Customer Insights Journeys (CI-J) tar över och gör dynamiska kundresor, med kundanpassat innehåll. Vi fick en antydan om att denna koppling bara kommer fortsätta att utvecklas och bli ännu mer sömlös.

Överlag pratade Microsoft om ett ”better togheter”-tänk. Inte bara mellan CI-J och CI-D, utan också med andra appar som Dynamics 365 Sales. Där de ser säljare och marknadsförare arbeta tätare med sina leads – tillsammans.

Fortsatt hög AI-satsning med Copilot som fokus

Microsoft ser inte ut att sakta ner på sin storsatsning på AI. Det undgår ingen som jobbar med Microsoft-produkter att det finns många copilots. Och Copilot finns självklart redan på plats i Customer Insights – i segmentbyggaren, för att skapa journeys och som hjälp för att skapa innehåll. Det ser även ut som att andra riktigt spännande saker också väntar runt hörnet!

Vi ser ett stort värde i att kunna skriva bra promtar, och att det är något som kommer bli ännu mer en del av Customer Insights.

Mer grunder ifrån Outbound ska över till Real-time

Från och med oktober förra året började Customer Insights – Journeys att släppas exklusivt med bara Real-time applikationen. Real-time har redan fler funktioner än Outbound totalt sett. Dock är det några funktioner i från Outbound som inte är helt över än och som vi gärna hade sett på plats innan flytten. Microsoft sa att vi kan förvänta oss att många av dessa funktioner ska komma redan under detta år. Håll utkik i Release Plans för utrullning av nya funktionaliteter. Uppdateringar kommer varje månad.

Tänk först dynamiskt och trigger-baserat i Journeys

Microsoft vill att man till så stor grad som möjligt tänker dynamisk när man använder Customer Insights. Ett återkommande exempel är för segmentbyggande. Vilka dynamiska värden från kontakten eller leadet är relevanta för det nya segmentet du vill skapa? Skulle inte alla med dessa värden passa in i den dynamiska uträkningen kan du tänka på exkluderingskriterier i segmentbyggaren, eller exit-kriterier i kundfärden.

Det var också tydligt att de vill att man lägger stort fokus på att skapa trigger-baserade flöden. Här finns möjligheten att både använda standard-triggers som redan finns i systemet, samt att göra egenanpassade triggers. Microsoft kommunicerar detta budskap på grund av att triggers är en nyckelpunkt att saker sker – i realtid.

Många möjligheter till hyperpersonalisering

En av Real-times stora styrkor är möjligheten till hyperpersonalisering. Då personaliserade meddelanden kan öka sannolikheten att bli öppnade, och ens marknadsföringskampanjer kan bli mer effektiva, har Microsoft lagt stort fokus på detta i Customer Insights – Journeys.

Microsoft ser möjligheten att göra personaliserat innehåll. Vilket gör att kontakten eller leadet får en personlig koppling eller egenanpassade erbjudanden. De ser också möjligheten att personalisera själva upplevelsen. Där systemet kan välja ut rätt kanal och skicka innehållet vid rätt tid.

Vi tackar Microsoft för dessa dagar och vi har fått med oss nytänd gnista för vilka möjligheter som finns med Dynamics 365 – Customer Insights.

Alexander Cederblad, applikationskonsult
Günay Kulbay, applikationskonsult

Kontakta oss med dina frågor!

Känner du dig osäker eller är du redo att komma igång? Kontakta oss så svarar vi på alla frågor eller föreslår ett uppstartsmöte där vi går igenom era behov.