7 steg för att förbättra samarbetet mellan försäljnings- och marknadsavdelningen

Är du en av dinosaurierna som fortfarande tror att en säljare ska vara bra på att ringa kalla samtal och att en marknadsförare ska skapa banners? Tycker du att det är du som säljare ska vara bra på att ”ta folk” men marknadsavdelningen är bättre på det där med strategier? Det är dags att du tänker om (såvida du inte vill hamna på ett museum).
Tänk vad skönt det skulle vara att slippa ringa runt till okända människor och känna sig som en klängranka. Om du lär dig, följer utvecklingen och de nya spelreglerna på den digitala arenan kommer dina kunder att ringa dig och inte tvärtom!
Det låter som en utopi. Men faktum är att fler och fler framgångsrika företag har uppmärksammat hur viktigt det är att alla på bolaget förstår hela processen mot kund. Vi byter ut orden försäljning- och marknadsprocessen mot kundresa. Ett ord som indikerar att fokus har skiftat från att handla om separata, interna processer och i stället sätta kundens behov och köpmognad i centrum.
När alla känner till vem idealkunden är, vilka utmaningar den som köper era produkter kämpar med, vilka drömmar och förutsättningar hen har, så blir det lättare att se vilka strategier som kommer att gå hem. Det blir också mycket lättare för de att anställda att komma med egna förslag och ta ansvar för hela bolagets framgång.
Nya begrepp som till exempel ”inbound marketing”, ”buyer persona” och kundresa, (där man med fokus på den mentala resa som en person gör för att närma sig ett beslut om att köpa dina produkter) måste alla på det moderna bolaget kunna. Sälj- och marknadsprocessen handlar numer om att se till att den som ska köpa era produkter eller tjänster får rätt information och stöttning under resans gång.
En kundresa innefattar olika mentala mognadsfaser där man som bolag ser till att stötta den potentiella kunden till att successivt närma sig bolaget genom att mata personen med rätt information vid rätt tillfälle. Under resans gång hjälps ni på marknads- och försäljningsavdelningen åt att dokumentera, informera, skapa aktiviteter och kommunicerar dessa till varandra. (Mer info om Inbound Marketingmetoden kan du t.ex hitta på Doideas hemsida)
Ni sätter upp gemensamma kriterier (lead scoring) för vad som räknas som ett lead under respektive fas. Då blir det lätt för hela organisationen att bedöma i vilket mognadsstadium personen befinner sig i.
När kunden är mogen räcker du ut handen och vägleder den till din produkt/lösning, eller så kontaktar kunden dig själv. Affärsmöjligheten har genererat sig själv! Ungefär som att vänta på en fisk som nappar när den är tillräckligt hungrig. Easypeasy!
Att sluta tänka försäljning i form av en process om är uppbyggd av en checklista med en börja och ett slut, tänker vi nu kretslopp. Sälj- och marknadsavdelningen behöver gå ihop, tänka efter vilken idealkund de jobbar bäst mot och sedan fundera över hur de kan stötta kunden i varje fas. Det kommer inte vara enkelt i början. Att tänka behov istället för försäljning är en omställning. Speciellt för dig som tror att försäljning handlar om karisma och orerar och skryter in dig i dina affärer.
Men jag lovar att de kunder som gjort research och redan bestämt sig innan ni ses att ni är rätt för dem, kommer att vara roligare att arbeta med än de som känner sig lurade in i en affär. De kommer förmodligen vara så nöjda att de väljer att medverka till att ert bolag får nya leads. Och därmed är kretsloppet slutet.
Nu har du läst om varför det är viktigt att Sälj- och marknadsavdelningen samarbetar. Hur går ni då tillväga för att skapa ett närmare samarbete inom företaget? Här är mina rekommendationer:
Vill du läsa mer om varför det är viktigt för sälj- och marknadsavdelningen att samarbeta? Ladda då ner rapporten ”Framtidens B2B-försäljning – Experternas råd till försäljningschefen”.
Inlägget 7 steg för att förbättra samarbetet mellan försäljnings- och marknadsavdelningen dök först upp på crmpaketet – ett lättanvänt och mobilt säljstöd.
Känner du dig osäker eller är du redo att komma igång? Kontakta oss så svarar vi på alla frågor eller föreslår ett uppstartsmöte där vi går igenom era behov.