Är du i en position där ditt företag önskar fördjupa kommunikationen med era kunder och samla all viktig kunddata på en central plats, i ett CRM-system? Är du inte helt säker på vad du ska välja eller hur du ska börja? Då är en CRM/applikationskonsult den nyckelkompetens du behöver för att implementationen ska ske på ett säkert och effektivt sätt. I detta blogginlägg kommer jag att berätta varför du ska anlita CRM-Konsulterna och varför du ska satsa på en etablerad plattform.
Varför ska du välja just CRM-Konsulterna?
Svaret är lika tydligt som det är fördelaktigt. Genom att investera i ert bolag och anlita 1-2 konsulter får du inte bara deras expertis och kompetens utan också stödet och mångfalden av hela CRM-Konsulternas kunskap. Du får ett helt team i bakgrunden – till din tjänst. Med en CRM-konsult kan du säkerställa att investeringen av ett nytt CRM-system blir lönsamt och att implementationen blir smidig och anpassad efter ditt företags specifika behov.
Det är viktigt att alla i företaget är införstådda i övergången till det nya systemet, och att några utvalda personer får extra utbildning i hur man använder det och tar rollen som superuser. Utbildning och kunskapsdelning är något som CRM-Konsulterna har lång erfarenhet av och kan hjälpa till med.
Ta steget mot en effektivare och mer sammanhållen verksamhet tillsammans med CRM-Konsulterna.
Microsoft Dynamics 365 och Power Platform
CRM-Konsulterna är stolta partners till Microsoft och är specialiserade på att arbeta med CRM-systemet Dynamics 365 och Power Platform. Dynamics 365 innefattar alla de delar som syftar till att vårda dina kundrelationer – både befintliga och kommande. Fördelen med att ha allt samlat i samma system är möjligheten att smidigt dela data mellan IT, kundtjänst, marknad och säljavdelningen. Detta skapar en enhetlig och effektiv kundinteraktion som också främjar sömlös samverkan mellan olika funktioner inom företaget.
Dynamics 365 erbjuder så mycket och det finns flera olika appar som du kan implementera – allt utifrån din organisations behov. Customer Insights Journeys (Microsofts Marketing Automation system) möjliggör skräddarsydda och datadrivna kundresor. Sales ger dig möjlighet att följa upp dina leads och befintliga kunder på ett systematiserat och sammanhållet sätt. Field Service och Customer Service gör att du kan ge dina kunder den bästa servicen genom att hålla koll på deras ärenden och ge snabb återkoppling. Customer Voice ger dig möjlighet att samla in och analysera kundfeedback för kontinuerlig förbättring.
Power Platform är som en mångsidig verktygslåda som CRM-systemet Microsoft Dynamics 365 är byggt på, den innehåller flera delar för att automatisera och förenkla processer. Det är en Low-code plattform där avancerat kodspråk inte är nödvändigt. Genom att skapa lösningar, flöden och appar inom Power Platform kan du effektivisera medarbetarnas vardag och göra organisationen mer datadriven.
Copilot
Det finns en ny ”tech-buddy” som uppfyller ett viktigt stöd i din resa med Dynamics 365 och Power Platform, nämligen Copilot. Det är ett avancerat AI-verktyg för att öka din produktivitet och effektivitet inom plattformen. Copilot fungerar som en hjälpande assistent för att du ska kunna skapa olika aktiviteter och flöden smidigare och snabbare. Den kan t.ex hjälpa dig att skapa ett specifikt segment i marknadsmodulen, Customer Insights Journey.
Ta första steget
En audit är en genomlysning av ditt företags processer och befintliga system. Det är ett bra första steg för att identifiera statusen på din organisations mognadsgrad och som gör det möjligt att sätta upp tydliga och gemensamma mål för framtida utveckling. Läs mer om teknisk audit här och verksamhetsaudit här.
När du har bestämt dig för att implementera ett nytt CRM-system i din verksamhet är det viktigt att du startar smått och sedan bygger vidare. Skapa en kravlista över funktioner som du upplever att din verksamhet är i behov av, och varför. Genom att eliminera ineffektiva arbetssätt och ligga i framkant när det gäller digitalisering kan du öppna upp för nya möjligheter och skapa en innovativ kultur.
Alla i organisationen bör medverka i den ständiga utvecklingen av processer och vara öppna för att omfamna ny teknik. Digitalisering blir därmed en avgörande faktor för er verksamhetsutveckling.
Jag hoppas att du har fått lite tips på vad ett bra CRM-system kan göra för din organisation och varför du ska anlita CRM-Konsulterna för att ditt företag ska lyckas och ge era kunder en ännu bättre upplevelse!
Patricia Kepinski, LIA-praktikant på CRM-Konsulterna