Försäljning

Behåll kunden – så skapar dina säljare långsiktiga kundrelationer

Behåll kunden – så skapar dina säljare långsiktiga kundrelationer
Att tappa kunder och behöva arbeta in nya är dyrt. Ett arbete som många företag försummar är att aktivt arbeta för att behålla sina nuvarande. Att ha långsiktiga kundrelationer är både roligt och bra! Den här artikeln ger dig användbara tips för hur du ska lyckas.

Vi har i en tidigare artikel varit inne på hur du och ditt säljteam har kunden i centrum under säljprocessen.

Men när du har vunnit kunden och ni gjort er första affär tar ett minst lika viktigt arbete vid. Du vill givetvis behålla kunderna länge och behöver då skapa långsiktiga kundrelationer.

Omtanke – med en tanke!

Vägen till långsiktiga kundrelationer behöver inte vara så svårt som man tror. Allting kokar ner till att helt enkelt bry sig om dina kunder. Att höra av sig och visa intresse för sin kund, inte bara när det är dags att sälja utan kanske någon gång ibland. Stäm av hur det går för dem. I en perfekt värld är allt tip top, men det kanske finns något de undrar över.

Det går givetvis bra att skicka ut nyhetsbrev, bjuda in till event och så vidare. Men en personlig touch är överlägset. Kontakta din kund och fråga hur det är!

Givetvis är varje kund unik. Men det går också att se gemensamma mönster i grupper av kunder. Särskilt om de är i samma bransch. Dokumentera vad som fungerade bra på en kund. Beteendet och agerandet kan du senare återanvända delar av på andra kunder. Goda vanor och rutiner skapar kunder som vill fortsätta vara hos dig. Länge.

Uppdaterade data

Att känna din kund har vi även varit inne på i tidigare artiklar. Givetvis återspeglar det sig här. Att ha information om kunden som är ”up to date” kan låta trivialt. Det är en dock en viktig komponent om du ska behålla dina relationer med kunderna. När din kund kontaktas för att stämma av läget vill du inte att en kollega ska ha gjort detsamma igår. Du vill att säljaren ska framstå som engagerad och insatt i kunden och dess historik. Här är ett säljstöd nyckeln till att ingen i din organisation ska gå miste om viktig kundinformation. I säljstödet ska ditt team på ett enkelt, användarvänligt och smidigt sätt snabbt kunna finna relevant information om kunden.

Möt kunden i deras favoritkanaler

Detta är en del av att känna kunden. Ta reda på i vilken kanal som kunden helst kommunicerar och se till att finnas där. Föredrar de att prata i telefon så lyfter ni på luren. Ha även i åtanke att kunder under tidens lopp byter kanaler att kommunicera i. Från kundens perspektiv ska den processen gå så smidigt som möjligt.

Hänger kunden mycket på LinkedIn, kanske du bör gå med i samma grupper och bidra till diskussion och utbyte där. Visa att du finns där kunden finns.

Lyssna och var ärlig i dina kundrelationer

Skillnaden mellan ett bra förhållande till din kund och ett väldigt bra är mängden uppmärksamhet du ger kunden. Dina kunder är fulla av feedback. Oavsett om det handlar om ditt företag, era produkter eller dina säljare. Ta dig tiden att lyssna på vad de har att säga. Framförallt om vad de anser om er relation.
Leder kundernas feedback till förändringar i ert arbetssätt eller era produkter? Låt kunderna veta det! Att ge dina kunder bevis på att ditt företag agerar baserat på deras feedback uppmuntrar till utförligare, bättre och mer ärlig feedback. Ju bättre du lyssnar – desto bättre blir dina kundrelationer.

Ytterligare en väg till kvalitativ återkoppling från kunderna är ärlighet. Är du ärlig mot kunderna ökar det chansen att de är ärliga tillbaka. Kunderna är också levande reklampelare som kommer att prata om dig med andra företag. Är du ärlig kommer de berätta det. En positiv spiral som skapar ytterligare kundrelationer!

Sammanfattning

Du som säljchef vill nå till långvariga och, för båda parter, utvecklande kundrelationer. Dit tar du dig lättast genom att:

  • Visa omtanke, hör av dig även om du inte har ett specifikt ärende. Stäm av läget med kunden. Kanske har de en fråga?
  • Ha ett säljstöd med färsk och ren data om dina kunder. Låt inte viktig information gå förlorad.
  • Möta kunden i deras favoritkanal – Ta reda på var de helst kommunicerar och se till att finnas där
  • Lyssna på kunden – Ta dig tid, sätt dig in i kundens situation. Feedback är guld värt!
  • Vara ärlig med kunden – Ärlighet sprids. Är du ärlig kommer din kund att sprida det vidare.

 

Vill du läsa mer om långsiktiga kundrelationer och hur du utvecklar din försäljning? Ladda då ner rapporten ”Framtidens smarta B2B-försäljning”

Framtidens smarta B2B-Försäljning

Inlägget Behåll kunden – så skapar dina säljare långsiktiga kundrelationer dök först upp på crmpaketet – ett lättanvänt och mobilt säljstöd.

Kontakta oss med dina frågor!

Känner du dig osäker eller är du redo att komma igång? Kontakta oss så svarar vi på alla frågor eller föreslår ett uppstartsmöte där vi går igenom era behov.