Microsoft har haft sin nya marknad.smodul ute i Europa i lite drygt ett år nu. Det finns flera väldigt duktiga aktörer med kraftfulla marknadsmoduler. Svenska Apsis och vår partner ClickDimensions är lysande exempel. Med Microsofts egna rejäla intåg har konkurrensen spetsas till ytterligare. Efter en startsträcka börjar fler bitar falla på plats och i den här artikeln tänkte vi titta på vilka nyheter som kommer ut som “General Availability” i Oktober 2019.

Nyheter Oktober 2019 för Dynamics 365 for marketing

Ett urval av nyheterna:

Stöd för affärsenheter

Affärsenheter (business units) är vanligt förekommande i Dynamics 365. Större organisationer med flera olika kundbaser kan använda sig av business units för att hantera åtkomst och filtrering av data. Nu kommer även Dynamics 365 for marketing ha stöd för dessa funktioner, inkluderat åtkomst till kontaktposter och tillgång till e-postmallar.

Konfiguration av prenumerationslistor

Scenariot där marknadsförare driver kampanjer direkt mot prenumerationslistor är vanligt förekommande. Prenumerationslistor är nu lätthanterliga i Dynamics 365 for Marketing då de är tillgängliga direkt från huvudmenyn i appen. Det går även att läsa, skapa, redigera och radera dessa listor direkt. Ett nytt designelement, i syfte att lägga till listor i ett prenumerationsformulär finns numer också

A/B-testning av e-postutskick

En av de mest efterfrågade funktionaliteterna. Att kunna testa sina e-postutskick och se vilket alternativ som i en analys ger det bästa resultatet.

Kapaciteten finns nu i Marketing‑modulen genom att tillåta marknadsförare att skapa alternativa versioner av ett meddelande och definiera sina affärsmål för det. Systemet ska sedan etablera några små testgrupper inom målsegmentet och skicka olika versioner av meddelandet till varje grupp, följt av statistisk analys som automatiskt identifierar den vinnande designen baserat på det angivna affärsmålet. Vinnaren levereras sedan till resten av segmentet.

Förbättrad layout-redigerare

Den visuella e-post-designern kommer nu ha stöd för flerkolumns-layout vilket ger snyggare e-postmallar.

Förbättrad segmentering

En omgjord sökningsbyggare som låter dig designa förfrågningar från grunden, med start på kontakter. Ska påminna mer om den klassiska “avancerat sök” i Dynamics 365. Mer pålitlig estimering av segmentens storlek finns nu också för enklare hantering av hur vi vill att filtreringen ska se ut.

Stöd för godkännanden med Microsoft Flow

Flow! Power Platform-familjen ska vi använda oss. Martin Burman har varit inne på Flow i artiklarna Flow i medvind och Microsoft Flow for beginners. Nu kan vi använda oss av Flow för att få en post, som till exempel en Customer Journey godkänd av en, i sammanhanget, relevant chef.

Quick Send

OBS! Kommer som General availability i December 2019.
Scenariot där en marknadsförare bara behöver skicka ut en omgång snabba e-postmeddelanden till en målgrupp utan att kräva uppföljningsautomatisering eller beteendeutlösare är nu optimerat. Det kommer vara enkelt att skapa och skicka e-post till en stor målgrupp med bara några få klick.

Sammanfattning

Dynamics 365 for Marketing tar stora kliv med jämna mellanrum. Flera organisationer har redan hoppat på tåget och kommer växa med systemet i takt med att modulen utvecklar sig mer och mer. I Oktober 2019 kommer vi få ta del av förbättrad e-posthantering i form av A/B-testning och en ny designer. Vi kommer kunna använda oss av Business Units och smidigare hantering av prenumerationslistor. även den så viktiga segmenteringen av kontakter är förbättrad och framförallt förenklad för dig som slutanvändare.

Framtiden för Dynamics 365 for Marketing är ljus. Vill du veta med om marknadsmodulen eller få den demonstrerad för dig? Kontakts oss då gärna via formuläret om du klickar på knappen här.