Sedan i augusti har vi haft två stycken praktikanter hos oss. I denna artikel ska ni få bekanta er med en av dem nämligen- Göran Asklund, som kommer direkt från en sexmånaders utbildning inom Office 365 i Lexicons regi. Göran har en bakgrund som IT-tekniker och tillför värdefull kunskap inom både SQL och ITIL vilket breddar vårt kompetensområden.

Hej Göran! Vi tänkte få dig presenterad för våra besökare på hemsidan, kan du berätta lite om dig själv? Vad har du för utbildning?

Jag har gått 3 år på Gymnasiet med inriktning ekonomi, därefter ett år som PC-samordnare och C-programmering. Min senaste utbildning pågick i 6 månader och då utbildade jag mig inom Office 365, ITIL och projektledning. Vid sidan av det så har jag gått en del onlinekurser inom bl.a. psykologi och beteendevetenskap.

När började du intressera dig för CRM?

På mitt första’ ’riktiga’’ jobb som jag började på år 1997. Det företaget hade ett eget utvecklat CRM-system som framförallt riktade sig mot vården. Det var någonstans där min fascination för hur man kan förvandla data och lite kopplingar till värdefull information uppstod. Mycket har hänt på 20 år såklart, men grundtanken är fortfarande den samma: Att ta vara på, visa upp och använda information på bästa sätt.

Vad tycker du om att praktisera på CRM-konsulterna och hur kom det sig att du sökte hit?

Under tiden jag utbildade mig inom molntjänster så hittade jag CRM-Konsulterna och tyckte detta lät som ett perfekt företag att fortsätta mitt lärande. Eftersom jag verkligen gillar att jobba med komplicerade system och stora datamängder så var det perfekt. Jag gillade också idéen med att få ett praktiskt test direkt efter första intervjun, då förstod jag att de inte tänkte låta mig sitta i ett hörn utan att faktiskt få bidra till verksamheten bara för jag var praktikant.

Jag tycker det är väldigt spännande och givande att praktisera här. Det har varit en stor utmaning för mig från första dagen jag började, på ett bra sätt. Jag lär mig otroligt mycket varje dag. Det är väldigt härligt att få jobba i en mindre grupp med en så bra sammanhållning och där alla brinner för en och samma sak- CRM!

Hur ser en arbetsdag ut för dig och vilka är dina arbetsområden?  

Det jag arbetar med för närvarande är att hitta bästa sättet för att implementera en lagom nivå av ITIL i Dynamics 365. Det blir mycket testande kring vilka lösningar som passar bäst.  Jag sysslar främst med migrering av data mellan olika system, men även anpassning av Dynamics 365 för att det ska passa de önskemål som organisationen har.

Hur ser du på framtiden inom CRM?

Jag trivs jättebra med mina nuvarande arbetsuppgifter, men jag är öppen för det mesta. Min specialitet och då jag trivs bäst är när jag får sitta och klura på problem själv eller i mindre grupper, så att t.ex. hålla utbildningar är inte riktigt mitt område. Jag ser fram emot att lära mig allt som bara går kring Dynamics 365. Också hur hela Office 365 kan användas för att maximera värdet av CRM-systemet. Att det dessutom kontinuerligt kommer så mycket nya funktioner gör att det inte finns någon risk för att man tröttnar.

Tillsist..Vad är det bästa med din praktik och har du några tips till dem som vill jobba inom CRM?

Det bästa är att få konkreta arbetsuppgifter och att man faktiskt bidrar trots att man är nybörjare i systemen såhär i början. ’Learning by doing’ gäller här och är verkligen något som passar mig. Sen är det ju såklart toppen att ha stöttande kollegor som kan hjälpa en när det behövs. Mina tips för någon som skulle vilja jobba inom CRM är att man borde börja med att lära sig hur ett CRM-system är uppbyggt, vilken information som behövs och hur du använder dig utav systemet. Om man är en person som gillar att testa sig fram på egen hand så är ett bra tips att skapa en demo och sitta och testa i. Sen finns det även massor med e-learningsportaler där man kan få tillgång till instruktionsvideos. När man kan grunderna kan man börja fundera på vilket område man är intresserad av, möjligheterna är oändliga!