Nya gränssnittet i Dynamics 365, eller Unified Interface som det också kallas, har fått sig ytterligare en uppfräschning. Den kom nu med uppdateringen av Dynamics 365 i April 2019. Syftet är att ytterligare förenkla för slutanvändarna och minska ner på antalet klick i det dagliga användandet av systemet.

De stora skillnaderna är de olika delarnas placering. Jag tänkte här gå igenom de olika delarna, så att du som användare i Dynamics 365 lätt kan anpassa dig och hitta lika bra som tidigare.

I stället för som tidigare, då de olika avsnitten rullandes ner från överkanten i menyn, så återfinns de nu i vänsterkolumnen av webbläsarfönstret. Menyn är utfälld som standard, till skillnad från tidigare. Den kan, om man vill använda större del av skärmen för de delar man jobbar med, förminskas genom att man klickar på de tre strecken högst upp I kolumnen.

Att byta område skiljer sig lite i nya gränssnittet i Dynamics 365. Vill man skifta emellan de områdena som finns i systemet. Då byter man område längst ner i kolumnen, det vill säga sales, service eller eventuellt egenskapade områden.

Nya gränssnittet i Dynamics 365 har även flyttat ut en grupp som innehåller tre punkter. Senast använda delar/Recent, som tidigare återfanns som ett eget område, ligger nu synligt tillsammans med min startsida/Home och mina pinnade/Pinned. Pinnade poster eller sidor är väldigt användbart. Det blir som en favoritmarkering. Du som användare kanske har just dina konton du är ansvarig över eller vissa kontakter du ofta använder dig av. Att då pinna dessa poster gör att du ständigt har de nära till hands. 

Inställningar i nya gränssnittet i Dynamics 365

För superusers och administratörer av systemet, som behöver tillgång till inställningar, så har den flyttats till ett helt annan plats. Inställningsavsnittet, som tidigare låg tillsammans med de övriga avsnitten i sitemapen, har flyttats till kugghjulet längst upp till höger. Den heter Advanced settings/avancerade inställningar. När du väljer den ur listan så öppnas inställningsavsnittet i en ny flik i webbläsaren.

Själva området för inställningar som öppnats i en ny flik, är den del som ännu inte har fått någon uppdatering. Här känner man snabbt igen sig från tidigare version av Dynamics 365.

Sammanfattning

Denna uppdatering av det nya gränssnittet i Dynamics 365 innebär egentligen inte några revolutionerade omställningar, utan snarare en anpassning till Office 365 där de olika delarna I menyn också finns samlad i vänsterkolumnen. Genom att lägga inställningar under kugghjulet, där även personliga inställningar finns sen tidigare, så samlar man också alla delar av inställningar till samma plats.

Jag hoppas att denna guide kan vara tillhjälp när du som användare av Dynamics 365 ska lära dig att hitta till dina delar av systemet, efter den här uppdateringen. 

Är du intresserad av hur Dynamics 365, med sina möjligheter till användarvänlighet kan hjälpa din organisation med tydligare struktur och ordning på er kunddata? Kontakta oss gärna här via hemsidan så hör vi av oss.