Microsoft har numera gått över till att uppdatera samtliga onlinemiljöer samtidigt och detta planeras att göras två gånger per år, i början av april och i början av november. De har nu precis släppt de så kallade ”Release Notes” för apriluppdateringen, ett dokument på nästan 400 sidor som ni kan läsa här. För att underlätta för er så har vi sammanställt godbitarna här.

 

April 2019 release notes – Dynamics 365 for Marketing

Ellinor Rylander som tagit del av Marketing tycker att det finns en hel del spännande nyheter för marknadsmodulen och mer som ligger i planen framåt, som vi kommer kunna ta del av senare i år. Hon har plockat ut några exempel och har du inte redan testat marknadsmodulen så finns möjlighet att enkelt prova på.

Integration till hemsida (CMS) för att spåra data

Microsoft marknadsmodul kan nu integrera sig till externa hemsidor för att hantera besöksdata, registreringar, nedladdningar för att kunna tillhandahålla data och insikter. Det som tidigare byggdes i Microsoft Portals du välja var du tex. lägger dina formulär – på hemsidan eller i en portal.

Marknadsföraren får en förbättrad översikt på Journeys

Microsoft har förbättrat de inbyggda översiktssidorna för att göra dem mer omfattande och enklare att använda. Marknadsförare kan nu lättare förstå hur uppsatta Journeys går och se vilka meddelanden som levererades,  vilket som inte gjorde det och varför.

Sociala medier

Det kommer nu att gå att posta inlägg till Twitter direkt från Marknadsmodulen. Fler sociala kanaler kommer adderas över tid.

Event

Eventdelen i marknadsmodulen har redan väldigt många bra och nyttiga funktioner och nu har de förfinat ytterligare för just eventregistrering. Bland annat att det går att hantera olika sessioner för gratis-event, samt att det går att stå på vänt-lista även på sessioner som är på just gratisevent. Nytt är även att de QR-koder som används vid registrering nu lätt embeddas direkt i mail från marknadsmodulen och de kan då vid eventet lätt avläsas i mobiler vid ankomst.

Segmentering som är användarvänlig

Som marknadsförare vill du lätt själv kunna sätta ihop det urval och kriterier för dem du vill kommunicera till utan att behöva vara teknisk bevandrad. Microsoft har i denna release förenklat de processerna och gör det är enklare och går fortare att utföra segmentering. Yay!

Prova på marknadsmodulen

Med en förenklad trial-registrering så kommer du igång med några få steg.
Källa: https://docs.microsoft.com/sv-se/business-applications-release-notes/April19/dynamics365-marketing/

April 2019 release notes – Dynamics 365 for Sales

Kathrine Hogseth har djupdykt i Dynamics for Sales nyheter och appen har en hel del spännande nyheter i kommande release. På övergripande nivå är det följande delar vi framförallt tycker är intressant.

LinkedIn

En av de viktigaste nyheterna för oss säljare, är nog den nya LinkedIn kopplingen som inte kräver ytterligare licens i LinkedIn eller konfiguration. Som standard får man se profilen på den kontakt man arbetar med och delvis en organisationsstruktur på det företag där personen arbetar. Dessutom, och detta är riktigt bra, kommer systemet kunna flagga när en person byter arbetsgivare. För mig är detta helt klart det bästa och mest efterfrågande i denna release!

Forecast

Forecast-funktionalitet är ytterligare en funktionalitet som många efterfrågat och saknat. I denna release är den äntligen här!
Det kommer betyda att man i affärsmöjligheterna kan dela upp intäkterna i en forecast. Säljaren kommer även få möjligheten att själv specificera vilka kategorier den vill forecast på i respektive affärsmöjlighet. Denna funktion kommer teamet sedan kunna summera på team-nivå.

Team-integration

En annan riktigt bra funktion är team integrationen som kommer bli betydligt bättre, och innehålla möjligheten att fler samtidigt editerar i dokument, t.ex offerter eller andra dokument internt som sedan synkas mot Dynamics. Man kan dessutom ha Teams där även kunden är med.

Playbook

Playbook-funktionaliteten kom redan i förra uppdateringen, och är ett sätt att skapa typiska best-practice manus för försäljning inklusive aktiviteter. I kommande version kan man även inkludera material, som säljpresentationer, White papers mm. Så säljaren vet vilket material har kunden fått eller inte fått. Detta är något våra kunder har efterfrågat tidigare.

AI for Sales

AI funktionaliteten används mer och mer för att hjälpa säljaren agera på bästa sätt i respektive försäljning, baserat på vad som tidigare varit framgångsrikt båda för den specifika säljaren men även för kollegorna.

Även säljchefen får bättre stöd i att kunna coacha sina säljare utifrån hur de och andra tidigare lyckats. I den nya Highlights-sektionen visas relevant data kring pågående affärer och nyheter kring kunderna. Dessutom kommer säljchefen kunna, i de fall något intressant data saknas fråga systemet utifrån den ingående Q&A-verktyget.

Säljcheferna ska kunna analysera säljarnas beteenden och få hjälp av AI’t att se hur nära företaget är att möta sina säljmål. På så vi kan säljchefen bli betydligt mer proaktiv, och även kunna ge rätt typ av stöd till sina säljare då de från analysverktygen kan utläsa vilka beteenden som ger resultat hos respektive säljare. Ett exempel är hur framgångsrika samtalen är utifrån ”call intellegence capabilities”.

Relationship Assistant som kom under 2018 kommer förbättras. Nu ska enklare kunna skriva våra egna manus, dvs om kunden beter sig på detta sätt (i mejl eller annat), låt systemet skapa upp ett nytt telefonsamtal eller möte som förslag. Även vad gäller när det närmar sig en deadline, vad skulle man kunna göra för att öka sin sannolikhet för vinst? Detta kan systemet komma med förslag på, utifrån en historik (oberoende av plattform).

Källa: https://docs.microsoft.com/sv-se/business-applications-release-notes/April19/dynamics365-sales/

April 2019 release notes – Flow

Martin Burmans sammanfattning av release notes för Flow.

 

Åtgärdscentralen för affärsprocessflöden

Flow blir en samlingsplats för affärsprocessflöden och godkännandeflöden. I april kommer Action center som blir en ny typ av instrumentpanel, vi kallar den åtgärdscentralen! Där hittar man de senaste uppdateringarna i sina affärsprocessflöden i en aggregerad vy och även väntande godkännanden.

Utökad funktionalitet i anslutningen till Power BI

Tillsammans med Power BI:s annonserade kommande funktionalitet med Flow kan vi baserat på konfigurerbara nyckeltal föreslå åtgärder som sträcker sig över hela organisationen. Åtgärderna godkänns eller avvisas från instrumentpanelen Action center.

Exempel: Januaris nyhetsbrev hade en öppningsfrekvens på 78% och klickfrekvens högre än årssnittet, vill du skicka en tumme upp till marknadsavdelningen i Teams?

Extrahera strukturerade data från mail, HTML och pdfer

I april öppnar Microsoft för att experimentera med ett nytt verktyg för att extrahera data automatiskt från mail. Den ska kunna läsa från tabeller, pdfer och vanlig text. Ett exempel då detta skulle kunna vara användbart är om ni mottager standardiserade RFQ som PDF och vill skapa affärsmöjligheter automatiskt. Man ska alltså kunna utläsa datapunkter från vanliga mail och pdfer. Sedan kan vi som vanligt agera hur vi vill.

Flow kommer att ersätta arbetsflöden, ny funktionalitet i den riktningen

Microsoft går ut med att Flow kommer ersätta arbetsflöden. I juni tar Flow ett stort steg i den riktningen med filter på utlösaren. Vi kan därmed begränsa vilka fältändringar som ska utlösa Flowet.
Jag har skrivit en blogg här om hur man kommer runt det redan nu!

Vanligtvis består ett Flow av en utlösare och sedan en eller flera åtgärder. Detta revideras nu då Microsoft tillåter oss att ha flera utlösare i ett Flow. Det betyder effektivt att vi kan utlösa ett Flow som sedan ska vänta på att något annat också ska hända. Vi kan alltså skapa väntavillkor.

Flow kan köra åtgärder på servern

Vidare kan vi nu även kalla på åtgärder registrerade på Dynamics servern från Flow. Läs mer här.

Källa: https://docs.microsoft.com/en-us/business-applications-release-notes/April19/microsoft-flow/

April 2019 release notes – Power BI

Martin Burmans sammanfattning av releasenotes för Power BI

Dataflöden med Common Data Service

Dataflöden är ett nytt verktyg från Power BI som tillåter oss att konsolidera data från flera datakällor till en CDM Entitet. Dataflöden från Power BI innehåller klassiska ETL-verktyg och mycket mer.

Power BI som App

För slutanvändaren kan det ha varit svårt att hitta till rätt rapport eller instrumentpanel. I mars kommer Power BI upplevelsen kunna paketeras som en app för att förenkla konsumtionen av organisationens data i alla led.

Här kan ni läsa mer om vad som kommer till både Flow och Power BI. I framtiden kommer jag att skriva om vad som kommer till IoT-sfären också, håll utkik efter det eller hör av dig till mig så berättar jag gärna mer.

Källa: https://docs.microsoft.com/en-us/business-applications-release-notes/April19/business-intelligence/

April 2019 release notes – Customer Service

Göran Asklunds sammanfattning av release notes för Customer Service

Dialogen för att stänga ärenden blir (äntligen) anpassningsbar

Detta är något som efterfrågats länge. Man kommer kunna lägga till, ta bort och editera fält i dialogen så att den passar företagets behov av datainsamling och uppföljning.

Utökad funktionalitet för att visa och följa upp SLA
Kommer att visa både förfluten och återstående tid för SLA-regler. Återstående tid kommer visas både i arbetstid och realtid.

Förbättrad funktion för kunskapsartiklar

Mallar gör det enklare att skapa nya artiklar. Ny funktionalitet för att analysera gjorda sökningar, misslyckade sökningar och hur effektiva nyckelorden i kunskapsartiklarna är.

Support i flera kanaler

Nya kanaler: Live Chat och SMS.

Live chat:
  • Stöd för flera olika widgets kopplade mot samma system
  • Frågeformulär, som fylls i innan chatten startas, kan styra ärenden till rätt supportpersonal
  • Kundundersökningar direkt i widgeten efter avslutat supportärende
  • Schemaläggning för öppettider
  • Nedladdningsbar chathistorik för kund

SMS:

  • Tvåvägskommunikation via SMS
  • Automatiska notifieringar till kund
Övergripande:
  • Automatisk ärendedirigering till ledig supportpersonal med rätt fördefinierade kunskaper
  • Popup-meddelanden för supportpersonal vid tilldelning av ärenden
  • Delning/dirigering av ärenden mellan supportpersonal

Bygg din egen chat-bot för självbetjäning

Möjlighet att koppla in en egenutvecklad (i MS Bot Framework) chat-bot som kan hjälpa kunder att få svar på enklare frågor utan att behöva prata med supportpersonalen. Källa: https://docs.microsoft.com/sv-se/business-applications-release-notes/April19/service/

April 2019 release notes – PowerApps

Frida Säfvestads sammanfattningar av releasenotes för PowerApps

Nyheter och förbättringar för att skapa Model driven apps

Ny vy-designer

Jag tror att vi är ganska många som utbrast ”Äntligen!” när den här nyheten annonserades i december 2018. Det blir enklare att välja in nya kolumner, möjlighet att flytta kolumner med drag and drop, och möjligheten att döpa om kolumnerna i vyerna. Titta gärna på Microsofts bloggpost från när den nya vydesignern annonserades: https://powerapps.microsoft.com/en-us/blog/introducing-the-new-view-designer-for-model-driven-apps/

Ny WYSIWYG formulärdesigner

Såvitt jag har kunnat se så är designmöjligheterna i den nya formulärdesignern fortfarande samma som tidigare. Skillnaden är att den nu är mer intuitiv och snabbare att jobba med.

Först och främst – du ser på en gång hur formuläret kommer att se ut i Unified Interface.

Dessutom har Microsoft tagit bort en massa klick för att kunna ändra egenskaperna på formulärkomponenterna, t ex låsa fält för redigering.

https://powerapps.microsoft.com/en-us/blog/introducing-the-new-wysiwyg-model-driven-form-designer-public-preview/

Inbäddade Canvas-appar i model driven apps

Nu finns även möjligheten att infoga Canvas apps i en model driven app. Det var möjligt att åstadkomma även tidigare, se t ex Gustaf Westerlunds bloggpost från juni 2018:

http://gustafwesterlund.blogspot.com/2018/06/embedded-powerapp-in-dynamics-365-ce.html

Skillnaden nu är att Canvas App är tillgängligt som en kontroll i formulärdesignern, och kan interagera med formuläret det ligger på.

Läs gärna mer på: https://powerapps.microsoft.com/en-us/blog/enrich-your-model-driven-forms-with-embedded-canvas-apps-public-preview/

GA för Solution checker

Solution Checker hjälper till att analysera din kundunika kod utifrån en uppsättning best practices. Du får en rapport med funna problem och förslag på åtgärder.

Dokumentation från i december, dvs preview: https://docs.microsoft.com/en-us/powerapps/maker/common-data-service/use-powerapps-checker

Rapport på användandet av appar

Apputvecklaren får regelbundna rapporter på hur slutanvändarna använder apparna, inklusive förslag på förbättringar.

Källa: https://docs.microsoft.com/sv-se/business-applications-release-notes/April19/microsoft-powerapps/