Nyheter från CRMK – september 2024

I detta nyhetsbrev kan du läsa om:

Halmbalar på fält

Nyheter i Release Wave 2 2024

Microsoft har släppt release notes för Dynamics 365 och Power Platform för uppdateringar som är planerade under hösten. Det finns en hel del spännande uppdateringar att ta del av där mycket av fokuset självklart är på AI och effektivitet. De nyheter jag tycker är mest spännande är;

  • Förbättringarna inom Customer Insights Journeys för smidigare eventhantering med förbättrade funktioner som väntelistor, segmenterad kommunikation före och efter event samt skapa anpassade journeys med Copilot, dela upp dem baserat på procent eller antal, och använd nya formulärfunktioner för att undvika dubblerade e-postadresser och analysera klickmönster.
  • AI-drivna funktionerna i Dynamics 365 Sales som effektiviserar säljprocessen en interaktiv startsida, dataanalys via gruppering och aggregering av affärsmöjligeheter samt förbättrad leads-kvalificering.
  • Nya funktionerna inom Customer Service med förbättrade ärendeformulär med bättre vyer för e-postbilagor och anteckningsmöjligheter vid ärendeskapande. Äntligen kommer också drag-and-drop-funktion för e-post!

För att läsa mer har vi har sammanställt några av de nyheter och saker vi tycker är intressanta att ha koll på kopplat till releas Waves i detta blogginlägg – 2024 Release Wave 2 Highlights.

Vi hjälper er gärna att utvärdera hur de nya funktionerna i Dynamics 365 kan passa in i er verksamhet och rekommenderar att ni tar vara på de avancerade AI-drivna funktionerna som finns i plattformen. Utforska gärna Copilot för att upptäcka dess potential, men kom ihåg att samtidigt utvärdera resultaten noggrant. Som vanligt går vi igenom vilka nyheter som kan påverka just er lösning. Hör av dig till oss om du vill boka in ett möte.

Bygg egna copilots med Copilot Studio

Vi ser stora möjligheter för er att dra nytta av Copilot Studio, där ni kan skapa och skräddarsy era egna copilots utifrån era unika arbetsflöden och behov. Tillsammans kan vi utforska hur ni kan använda Copilot Studio för att bygga en ”verksamhetsassistent” som ger smarta insikter, skapar relevant innehåll och hjälper era medarbetare att fokusera på det som verkligen är viktigt för att nå era affärsmål. Genom att använda tusentals förbyggda connectorer kan vi integrera Copilot med både Microsofts och andra datakällor, vilket vi tror skulle ge er stora effektivitetsvinster. Vi är övertygade om att detta kan bli en kraftfull resurs för er verksamhet och ser fram emot att utforska möjligheterna tillsammans med er!

Den 16 oktober 8:30-9:00 kommer vi att ha ett frukostseminarium om Copilot Studio på vårt kontor i Stockholm. Har du inte chans att komma hit, misströsta inte, redan den 17 oktober kl. 8:30-9:00 håller vi ett webbinarium med samma innehåll. Separat inbjudan kommer att skickas ut med mer information och anmälningslänk.

D365 Customer Insights – Outbound går i graven

Förra året döpte Microsoft om Dynamics 365 Marketing till Dynamics 365 Customer Insights Journeys – vilken består av två delar – Outbound och Real-Time. De meddelade även då att Outbound på sikt skulle stängas ner helt. Nu har Microsoft gått ut med information när Outbound stängs ner för gott – nämligen den 30 juni, 2025. I samband med det försvinner allt som är uppbyggt i Outbound så som formulär och e-postmallar. Det är alltså hög tid att slutföra flytten till Real-Time om ni inte redan gjort det.

Men redan den 2 december 2024 stängs funktionen för att publicera i sociala medier ner. Och även funktionen Linked In Lead generation. Den säger dock Microsoft kan komma i framtida releaseplans för Real-Tme, men inget datum är ännu satt.
Vill du ha tips på hur ni går tillväga med övergången, kan du kan läsa det blogginlägg som vi skrev redan för ett år sedan – Flytten till Real-Time.
Vi hjälper även gärna till så att övergången till Real-Time blir så smidig som möjlig.

Dataverse – vad är det egentligen?

Du har säkert hört oss prata om Dataverse i många sammanhang. Kanske har du redan stenkoll. Men om inte kan det vara bra att fördjupa sig lite i ämnet. Dataverse är något som är bra att ha koll på utifrån flera perspektiv. Dels för att kunna diskutera lösningar som stödjer era affärsprocesser men också för att veta vilka möjligheter som finns att tillgå utifrån de licenser som ni har.

Förenklat är Dataverse den databas som finns tillgänglig i Power Platform och som kan användas i bakgrunden för de appar man skapar. Det är också den databas som används för Dynamics 365 CE apparna (det vi tidigare kallade Dynamics CRM). Man kommer alltså en bra bit bara genom att lyssna till dess namn, Dataverse. Ett universum av data. Där kan vi börja prata om Dataverse, en tjänst som möjliggör att vi kan spara ner och hantera data/information. Men det är inte allt vad Dataverse är.
Läs hela blogginlägget om Dataverse här.


Tveka inte att kontakta oss om du behöver hjälp. Vi finns här för dig!

Kathrine Hogseth, vd på CRMK

Vänligen
Kathrine Hogseth, vd CRMK