I detta nyhetsbrev kan du läsa om:
Året som gått
Copilot Studio
Produktnyheter Microsoft under 2023
Copilot upplägg – kom igång med oss
Prisjusteringar från Microsoft
Support & julledighet
Året som gått
Vi har ju som vana att avsluta året med att spela in en jullåt – vi har gjort det tre gånger, så nu tycker jag faktiskt att det är en vana 😊. Vi sjunger då oftast om plattformen vi arbetar med och vad som hänt. Detta år var tema Customer Insights och vi tvungna att skriva om texten bara någon vecka innan vi skulle spela in, eftersom så mycket redan hade hunnit ändras från det att vi skrev den första versionen. Det är så klart väldigt roligt med allt som händer och all ny funktionalitet. Men ibland kan man känna att det är väldigt svårt att hänga med. Så känner i alla fall jag.
Under året har mycket hänt för oss som bolag. Vi har vuxit med ett gäng duktiga konsulter från olika bakgrunder, vi har blivit utnämnda till Partner of the Year av Microsoft Sverige inom vårt område och vi har fått nöjet att arbeta med helt fantastiska kunder. Som bolag drivs vi alla av att få utmana och utveckla våra kunder, och ju modigare kunder, desto roligare har vi oftast tillsammans. När jag säger modig, menar jag kunder som vill utmanas i hur de arbetar, som är intresserade av det senast på plattformen och som låter oss förstå deras verksamhet. Då kan vi tillsammans skapa ett värde som håller länge.
De flesta av oss har under året fått känna på lågkonjunkturen på något sätt. På CRMK har vi arbetat hårt med att hitta sätt för många av våra kunder att identifiera nya intäkter, inte tappa leads och på att automatisera uppgifter för att spara tid och pengar. För vi ser att kundrelationen är det absolut viktigaste att säkerställa just under denna typ av marknadssituation, och det kan man inte göra utan att satsa på att hela tiden göra den lite bättre.
Det har också varit vårt mantra under året – att hela tiden förbättra våra egna processer och blir lite bättre, lite effektivare och lägga vår tid där den behövs.
Vi har också tagit fram en hållbarhetsplattform som vi kommer att kommunicera mer under 2024. Den är tänkt att vägleda oss i vårt dagliga arbete för att skapa värde och effekt, med en tydlig koppling till Agenda 2030 och FN:s globala mål.
Copilot Studio
Den tidigare plattformen för att bygga chattbotar, Power Virtual Agent, har nu blivit Copilot Studio och är fylld med ny förbättrad AI funktionalitet. Microsoft Copilot Studio gör det möjligt för dig att snabbt skapa chattbotar baserade på affärsscenarier som dina kunder och medarbetare enkelt kan interagera med vid behov. I plattformen kan du enkelt anpassa en egen Copilot genom naturligt språk och i ett grafiskt gränssnitt som inte kräver vare sig kod eller tidigare logik.
Plattformens flexibilitet sträcker sig från fristående webbapp till en integrerad app inom Microsoft Teams, men ingår även i Enterprise licenser som en bonus.
CRMK har redan utforskat och lekt med funktionaliteten och vi delar gärna med oss av våra erfarenheter och rekommendationer.
Produktnyheter Microsoft under 2023
Som vi tidigare skrivit om har det hänt en hel del andra produktnyheter under året.
Customer Insights har dykt upp inte bara i vår julsång, utan även som produkt och ersatt Dynamics 365 Marketing. Detta har gett att man i samma licens får tillgång till både ett marketing automation system och en CDP (Customer Data Platform) i samma verktyg. Det tycker vi är en riktigt bra hopslagning, även om insteget blir aningen dyrare.
Annat som också är intressant är så klart Copilot – den tittar in i alla produkter i Dynamics-portföljen och så klart även i Power Platform. Detta AI-verktyg ser jag att vi alla kommer att ha mycket glädje av framöver när den efter årsskiftet dyker upp och också förstår svenska ordentligt. Faktiskt så kallar sig Microsoft numer för ”The Copilot Company”, så vi kommer verkligen se mycket av denna framöver.
Microsoft Fabric är en annan komponent som sett dagens ljus under året och som samlar alla analyskomponenter under en hatt. Vi har skrivit en bloggartikel om den som jag kan tips om om du vill veta mer.
Copilot upplägg – kom igång med oss
För dig som redan har ”standardappar” installerade är Microsoft Sales Copilot redan en del av er Dynamics 365 Sales eller Customer Insights licensering. Kontakta oss för att boka en personlig genomgång för att lära er utnyttja Copilot till fullo.
Prisjusteringar från Microsoft
Från och med den 1 februari 2024 kommer Microsoft justera sina priser över hela världen kopplat till landets valuta, för samtliga licenser. För oss i Sverige innebär det en prisökning med 10 %. Om du redan nu vet att ni kommer att behöva förnya eller komplettera era licenser kan det vara en bra idé att göra det innan höjningen. Kontakta oss så hjälper vi dig.
Support & julledighet
Under julledigheterna kommer vår support att vara öppet som vanligt under kontorstider (vardagar mellan 8-17) för att stötta er om det dyker upp akuta ärenden eller användarfrågor. Ni når oss som vanligt – all information hittar ni här.
Har du funderingar eller frågor är du alltid välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig!
God Jul och ett Gott Nytt År!
Kathrine Hogseth, vd