Försäljning

Så använder dina säljare sociala medier i sin försäljning

Så använder dina säljare sociala medier i sin försäljning
Sociala medier är kul! Men det är någonting som marknadsavdelningen har på sitt bord och för många kockar ger en sämre soppa. Det är ett resonemang som inte är alltför ovanligt hos säljchefer idag. Inställningen är dock väldigt farlig.

I tidigare blogginlägg har vi varit inne på att kunderna spenderar mer tid än någonsin på att själva göra digital research kring sina problemställningar. När det blir dags att välja leverantör är man sannolikt långt kommen i köpprocessen. Då har ditt säljteam ett enormt försprång om ni varit med på kundens resa från början.

Det affärsmässiga användandet av sociala medier och social selling ökar stadigt och blir mer och mer en naturlig del av affärer. Som Per Grenert var inne på i sitt blogginlägg ”Samarbetet mellan sälj och marknad” är samarbetet dem emellan oerhört viktiga idag. Särskilt när det kommer till den här frågan. I en tid där möjligheterna och utmaningarna i den nya digitala världen kräver ett samarbete över de idag befintliga gränserna mellan avdelningarna kommer gränsen mellan marknad och sälj alltmer att suddas ut.

 

Sociala medier-strategi behövs

Första frågan du behöver ha ett svar på innan du går vidare är varför dina säljare över huvud taget ska göra det. Syftet är kanske inte att nyttja det som en försäljningskanal. Sociala medier bör användas som ett verktyg för att positionera er. Ni ska synas och märkas. Det hjälper säljarna i sitt arbete. Blivande kunder har redan en bild av er vid första kontakten om de sett någonting ifrån er.

Du som säljchef har kommit till punkten då du beslutat dig för att din säljavdelning ska börja ”jobba mer med sociala medier”. Gott så. Du har tagit det första steget mot att få dina säljare att få till fler möten från sina leads och att lättare kunna avsluta affärer.

Det är vid nästa steg du behöver hålla tungan rätt i mun. Att enbart dela inlägg och artiklar utan vare sig tanke eller systematik kommer inte gagna ditt säljteams resultat. Ni behöver en strategi.

Den börjar med att ni gemensamt tar fram en plan för hur ni anpassar innehållet i vad ni postar. Ni ska även ställa er frågan vad era kunder vill veta beroende på vilken fas i deras köpprocess de befinner sig. Anpassa innehållet efter er målgrupp också, alla anser inte att allting är relevant eller intressant. Att synliggöra er expertis inom ert område och därigenom öka ert förtroende är också viktigt.

Att kontinuerligt publicera kvalitativt, väl anpassat och framför allt relevant information kommer även förmedla positiv bild av er. Ni visar kunderna att ni är pålästa, kunniga och ”up to date” inom er bransch. Ni visar också att ni följer utvecklingen på kundens marknad.

 

Det här ska posterna innehålla

Kom med konkreta tillvägagångssätt som kan hjälpa kunden. Ge tips och råd. Se till att säljarna sätter sig in i kundens vardag och ger svar på de utmaningarna kunden ställs inför. De ska visa statistik inom marknaden. Vilka trender som är de hetaste just nu är ofta intressant för en kund.

 

Publiceringsfrekvens – hur ofta?

Den eviga frågan. Mitt svar är att det inte finns något rätt eller fel här. Känn er fram och känn av vilket mottagande ni får! Tidigare var jag inne på att anpassa innehållet. Är det tillräckligt relevant och intressant kommer det att få den önskade effekten ni vill. Har ni låg statistik bör du som säljchef se över vad det är ni postar. Det kanske inte är vad era potentiella kunder efterfrågar. Se över innehållet först, sen kan ni börja titta på frekvensen.

 

Sammanfattning

  • Samarbeta över avdelningarna
  • Ha en tydlig strategi och svara först på syftet med sociala medier för er
  • Anpassa innehållet efter vad era kunder efterfrågar beroende var i köpprocessen de befinner sig och hur målgruppen ser ut.
  • Synliggör er expertis
  • Ha kontinuitet i era uppdateringar
  • Kom med tips, råd och visa på trender i era uppdateringar
  • Tänk på innehållet innan ni fokuserar på frekvens. Ta till er av tillgänglig statistik.

 

Vill du läsa mer om det här och hur du bäst använder dessa för att öka din försäljning?
Då rekommenderar jag guiden Organisera din försäljning för framtiden

Organisera din försäljning inför framtiden

Inlägget Så använder dina säljare sociala medier i sin försäljning dök först upp på crmpaketet – ett lättanvänt och mobilt säljstöd.

Kontakta oss med dina frågor!

Känner du dig osäker eller är du redo att komma igång? Kontakta oss så svarar vi på alla frågor eller föreslår ett uppstartsmöte där vi går igenom era behov.