Försäljning

Så bygger du relationer i CRM

Så bygger du relationer i CRM
Som konsult, entreprenör och säljare lever jag på mina relationer. Jag värdesätter varje relation och varje möte vid varje tillfälle. Något jag märkt är att affärer och nya möjligheter kan dyka upp där jag minst anar det. Det är därför jag vårdar mina nätverk, digitala som traditionella, så mycket jag har möjlighet, vilket ju inte alltid är så lätt när man står mitt i livet. Men jag har hittat en genväg – CRM-systemet.

Relationer i dagens arbetsliv är mångfacetterade, både via nya sociala medier som LinkedIn kan man ha koll på ytligare kontakter med personer man arbetat med i något projekt för fem år sedan men man får inte heller glömma vikten av de mer traditionella yrkesnätverken som jag är en stor vän av som t.ex. Rotary. Jag har träffat många spännande människor och det har öppnat många dörrar för mig genom att jag varit öppen i dessa sammanhang.

Det är inte ovanligt att man inte får någon utdelning från ett yrkesnätverk på flera år, men när man sedan lärt känna personerna i nätverket så brukar det visa sig att det finns mycket utbyte. Och det behöver inte vara det traditionella, att man hittar en kund, utan det kan också vara att man hittar någon äldre mer erfaren person att bolla en intrikat affärssituation med eller varför inte diskutera några juridiska spörsmål med frimurarbrodern?

Digitala nätverk

Är då LinkedIn och andra liknande digitala nätverk mindre värda? Nej, inte för mig, de har ett helt annat värde. LinkedIn skapar ett värde i att det kartlägger och håller ordning på många av mina kontakter. Men jag måste erkänna att jag tycker det är svårt ibland. Jag har lite över 1000 kontakter på LinkedIn och därmed många som ofta vill ”adda” mig bara för att stärka sitt nätverk. Hur ska man resonera? Ska man acceptera alla? Personligen gör jag inte det. Är det någon jag träffat så lägger jag till personen och är det någon jag tror vill göra affärer som är sant win-win, då lägger jag också till dem, men annars låter jag bli. Och jag brukar rensa lite ibland, antagligen lite för sällan.

Värdesätt dina relationer, men relationer man bygger via traditionella föreningar och klubbar är något annat än relationer som man bygger via sociala nätverk. Givetvis finns det överlapp men den rekryteringskonsult som kommer och skryter med att den har x tusen kontakter på LinkedIn kan man ju undra vad det betyder? Att den skickat många inbjudningar?

Att hantera sina relationer i CRM

Något som däremot är mycket viktigt är att kunna hantera sina relationer och arbeta med sina och företagets övriga relationer. Detta är något som moderna CRM-system kan göra. Exempelvis kan det vara så att du har en potentiell affär på gång med ett företag och då vore det ju mycket bra om du fick informationen serverad att din kollega i rummet bredvid är nära vän med företagets VD. Vore ju tråkigt om du fick det för sent.

Kontakta oss gärna om du vill veta hur CRM kan bidra till att stärka dina relationer.

Boka gratis Konsultation

Inlägget Så bygger du relationer i CRM dök först upp på crmpaketet – ett lättanvänt och mobilt säljstöd.

Kontakta oss med dina frågor!

Känner du dig osäker eller är du redo att komma igång? Kontakta oss så svarar vi på alla frågor eller föreslår ett uppstartsmöte där vi går igenom era behov.