Försäljning

Säljstöd – varje investerad krona ger 8 tillbaka

Säljstöd - Varje investerad krona ger 8 tillbaks
Låter det för bra för att vara sant? Men det stämmer faktiskt!

Nucleus Research gjorde 2014 en undersökning som visade på just detta! De kunde även visa på en tydlig ökning från 2011 då man såg att varje investerad krona gav 5 tillbaka. Gissningsvis är det en trend som håller i sig. Så visst finns det en bra investeringskalkyl för att investera i ett säljstödsystem!

De huvudsakliga områden där vi på CRM-Konsulterna ser effekt när ett företag beslutat sig för att investera i ett säljstödsystem är följande:

  • Ökad produktiviteten på säljkåren
  • Leads tappas inte bort, till exempel som ett visitkort i någon ficka
  • Affärsmöjligheter leder oftare till affär
  • Ordning och reda i relationen med kund skapar nöjda kunder och merförsäljning

Låt oss bryta ner dessa ytterligare i detalj.

Ökad produktivitet

Att öka produktiviteten på säljkåren kan göras på flera sätt. Dels genom att dina säljare blir snabbare och effektivare i sitt arbete, men också genom att nyanställda snabbt kan komma in i det gemensamma arbetssättet.

Tydliga produktivitetsökningar kan uppnås genom att inte behöva byta mellan olika system i sitt arbete. Det finns en studie som gjordes redan 2001, som visar på produktivitetsökning med upp emot 40 procent genom att arbeta med ett och samma system i sitt säljarbete. (http://www.apa.org/pubs/journals/releases/xhp274763.pdf).

Det säljarna då sparar tid på är att inte behöva leta runt efter någon Excel-fil, i ett annat system, ett mejl som kunden skickat eller liknande. Utan allt är samlat på samma ställe.

I min vardag arbetar jag i vårt CRM ofta utifrån Outlook. Jag kan därifrån konvertera inkommande mejl till leads och spåra konversationen med kunderna till systemet. Dessutom kopplar jag in alla möten också i systemet. På så vis har jag alla aktiviteter med kunden samlat på ett ställe. Och det sparar mig mycket tid varje dag.

Att inte tappa leads

Att inte tappa leads får jag ibland fortfarande se upp med. Det är nämligen så att jag ibland får visitkort. Och jag delar ut visitkort jag med. Jag är kanske lite old-school, men jag gillar dem. Det är ju snart den enda trycksak vi använder.

Om jag då inte direkt lägger in det som ett lead i vårt säljstödsystem, är risken stor att visitkortet ligger i fel ficka när det väl är dags att påbörja bearbetningen, vilket ju är en förlust för företaget. Men med ett bra säljstöd kommer givetvis också en bra mobilklient där allt sådant kan hanteras direkt på plats. Exakt vad ett tappat lead kan leda till är svårt att säga, men det kan vara en förlorad affär.

Vinna fler affärer

Att få vinna en affär är givetvis vad vi alla önskar, det är ju vårt jobb. Och ett sätt att öka sannolikheten för att stänga fler affärer, är att prioritera rätt affärer att lägga sitt krut på. Genom ett bra CRM-system har jag möjlighet att följa upp vilka affärer som är närmast stängning och med andra ord borde prioritera. Ett bra system kan även ge mig förslag på vilka affärer jag borde jobba mer med, eftersom interaktionen med kunden har minskat. Jag kan också ta hjälp av systemet för att skapa upp aktiviteter med kunden längre fram i tiden och på så vis inte glömma bort dem.

Ordning och reda                 

Ett bra exempel på hur ett säljstöd kan skapa ordning och reda är en kund vi arbetar med där en av säljarna var måttligt intresserad av att börja mata in sina affärsmöjligheter. Han hade ju bara sex stycken, enligt honom. Men, han gjorde ändå som han blev tillsagd. Och tänk dig hans förvåning när han insåg att det faktiskt fanns 47 affärsmöjligheter som han arbetade med. Sannolikheten för att han hade stängt fler än de sex han på rak arm kom ihåg är ju inte speciellt stor.

Genom att ha ett system som är uppsatt enligt företagets arbetssätt kommer nya säljare snabbt in i det arbetssätt verksamheten har, och på så vis blir de snabbare produktiva.

Sist men inte minst får man oftare en nöjd kund genom att ha ordning och reda i sin relation med den. En nöjd kund är självklart mer benägen att vilja köpa mer av dig, så där finns det pengar att hämta in i ROI-kalkylen. Dessutom, om företaget har all information samlad på en plats, som i säljstödsystemet, kan även andra personer i organisationen hjälpa till ifall någon blir sjuk eller byter jobb. På så vis får vi kontinuitet i relationen med kunden, och då blir det enklare att fortsätta hålla det vi lovat.

Summering

Att investera i ett bra säljstöd är något alla organisationer som är intresserad av att öka sina intäkter borde göra. Du skapar värde för din organisation genom att kunna arbeta mer effektivt, du tappar inte leads och du har möjlighet att kunna följa upp med kunden på ett bättre sätt. Och det största utfallet av dem alla får du genom att du får en nöjdare kund!

Vill du läsa undersökningen från Nucleus så finns den här https://nucleusresearch.com/research/single/crm-pays-back-8-71-for-every-dollar-spent/

Vill du vet mer om hur ett säljstöd kan hjälpa dig att vinna fler affärer? I så fall erbjuder vi en gratis konsultation. Läs mer och anmäl dig här till en sådan.

Boka gratis Konsultation

Inlägget Säljstöd – varje investerad krona ger 8 tillbaka dök först upp på crmpaketet – ett lättanvänt och mobilt säljstöd.

Kontakta oss med dina frågor!

Känner du dig osäker eller är du redo att komma igång? Kontakta oss så svarar vi på alla frågor eller föreslår ett uppstartsmöte där vi går igenom era behov.