Inbound marketing

Relevant innehåll med rätt tajming

Genom Inbound Marketing hittar kunderna dig, istället för tvärtom. Det gäller därför att vara förberedd med innehåll som inte bara besvarar kundernas frågor, utan också intresserar och engagerar dem. Rätt innehåll, anpassat till rätt besökare vid rätt tillfälle, är nyckeln till en framgångsrik digital marknadsföring, och det bästa receptet på hög konvertering.

Varför Inbound Marketing?

Vi befinner oss idag i ett konstant överflöd av information och vi kan idag, när som helst och var som helst, ta del av praktiskt taget vilken information som helst. Bruset, ofta högljutt och påträngande, kämpar för att vinna just din uppmärksamhet.
I stort sett varenda svensk använder en sökmotor när de letar information, varför inte se till att synas med ditt budskap på bästa, snyggast och snabbast sätt? Att istället för att framstå som påträngande och högljudd, servera din besökare högkvalitativt, relevant och levande innehåll, som inte bara svarar på deras eventuella frågor, utan också väcker djupare intresse. Lyckas du med det vinner du mottagarens förtroende och chansen att konvertera ökar markant. Det är det som är Inbound Marketing

Metod

Metoden är uppdelad i 4 faser och går ut på att, genom rätt innehåll, attrahera besökare till sin hemsida, konvertera dem till leads, omvandla dessa till kunder och för att sedan bli ambassadörer.

Fas 1 – Attract

Att omvandla okända prospekts till besökare på er webb. I det första steget gäller det att attrahera fler och rätt besökare till hemsidan. Detta sker oftast genom blogginlägg utformade efter dina ideella kunders behov, med rätt sökord och nå dem genom delning i sociala medier som LinkedIn, Facebook, optimering mot Google etc.

Fas 2 – Convert

Nästa steg är att omvandla dina besökare till leads. Det sker genom att få dem att konvertera och lämna ifrån sig kontaktinformation, exempelvis en mejladress. För att detta ska fungera måste man erbjuda besökaren något i gengäld som är tillräckligt värdefullt för att de ska lämna ut informationen. Det kan vara ett nedladdningsbart material i form av en e-bok, guide eller ett whitepaper.
För att de ska kunna lämna ifrån sig information och få ta del av materialet de vill åt så måste de få en Call-to-action, fylla i ett formulär och sedan få ta del av erbjudandet direkt eller via mail.

Fas 3 – Close

Leads till kunder. När man har attraherat besökare och omvandlat dem till leads är det dags att förvandla dem till kunder. För att kunna göra detta finns det några olika verktyg som kan hjälpa till. CRM, marketing automation och e-mail är exempel på dessa verktyg. Dessa verktyg ser till att du vid rätt tillfälle kan kontakta leadet, hålla koll på dess historik, skicka rätt e-mail med rätt innehåll för att vid bra tillfälle kunna stänga affären. Man har koll på vilka som är mest intresserade och mottagliga för vidare bearbetning.

Fas 4 – Delight

Gör era kunder till ambassadörer. Efter att en affär är avslutad så finns det fortfarande jobb att göra med kunden. En nöjd kund fungerar som en ambassadör för företaget och hjälper till att sprida budskapet om er och det jobb ni gör. Fortsätt förse kunden med bra och relevant information på hemsidan och se till att skriva innehåll vars syfte är att stötta befintliga kund vilket också ger möjlighet till merförsäljning.

Kontakta oss med dina frågor!

Känner du dig osäker eller är du redo att komma igång? Kontakta oss så svarar vi på alla frågor eller föreslår ett uppstartsmöte där vi går igenom era behov.