Att vara rak, uppriktig och noggrann går som en röd tråd i Stina Perssons arbete. Det kommer man långt med i arbetet som lösningsarkitekt, tillsammans med rätt kompetens såklart.

”Gentemot kunder tror jag på att vara uppriktig med vad man kan lösa och inte, snarare än att tro att man som leverantör ska säga ja till allt kunden ber om.”
Som en av de senast anställda på CRMK så har Stina Persson en viktig roll som lösningsarkitekt. Arbetet handlar om att samla in och analysera krav samt designa lösningar och anpassa plattformen.
– Gör man fel så blir det fel. Det är min inställning när kunder vill att jag ska ”anpassa sönder” systemet så att det absolut inte går att göra fel. Självklart ska man göra det så lätt som möjligt för användarna att göra rätt, men kunden har också ett stort ansvar i att se till att mottagarna av systemet får tillräckligt med information och utbildning, säger Stina.
Approachen att vara uppriktig och ärlig är enormt viktig, och att komplettera med nödvändig kompetens. CRMKs värderingar: ärlighet, win-win och kompetens går hand i hand med Stinas arbete och kontakt med kunder.
– Det måste komma nytta ur leveransen. Det är lätt att under ett projekt tappa bort sig i detaljerna och glömma bort de övergripande målen. Det är också viktigt att slutanvändarna ser att vi förstått deras utmaningar och att vi gör vad vi kan för att underlätta dem. Det ska vara ”win-win”, betonar Stina.
– Gentemot kunder tror jag jättemycket på att vara uppriktig med vad man kan lösa och inte, snarare än att tro att man som leverantör ska säga ja till allt kunden ber om. De får hållbara lösningar och vi får förhoppningsvis en långvarig kund som känner att vi har deras bästa för ögonen.
Stinas bästa tips!
- Var uppriktig och ärlig!
- Var överens om målsättningar och förväntningar.
Vill du läsa fler tips från våra experter? Ladda ner vår handbok – Den unika kundrelationen.
Är du nyfiken på att veta mer om Stina? Mer information om Stina Persson hittar du här.