
Smart teknik i all ära, men underskatta inte det mänskliga perspektivet och hjärtat i er verksamhet – era medarbetare. Att implementera ett nytt CRM-system är inte alltid så enkelt som man skulle kunna tro och det är viktigt att förstå att det handlar om så mycket mer än bara processer och systemstöd. Att kunna engagera och involvera individerna i er verksamhet i ett tidigt stadium är en framgångsfaktor och det är inte förrän de har tagit till sig och tillämpat det nya arbetssättet som implementationen kan anses fullföljd och framgångsrik.
För att ett nytt CRM-system ska få fullt genomslag i er organisation krävs stort engagemang och tydlig förändringsledning som skapar förståelse och engagerar alla berörda i införandet.
CRM-Konsulterna (CRMK) är övertygande om att de kunder som lyckas få kontroll över sin förändringsresa kommer att få ett framgångsrikt projekt. Det tyder även andra företags erfarenheter på. Studier från amerikanska Prosci visar till exempel att en välgrundad strategi för förändringsledning mångdubblar sannolikheten att uppnå uppsatta mål samt hålla tidsplan och budget.
CRMK erbjuder er därför stöd genom hela resan – från förberedelser och implementation till driftsättning och fortsatt användning.
Vi kan stötta er genom följande aktiviteter:
- Sätta mål och framgångskriterier för projektet samt ram för uppföljning
- Ta fram strategier och modeller för förändringsledning; intressenter, kommunikation och motstånd
- Driva igenom strategier och modeller
- Agera bollplank, stöd och utbildning där det behövs

Vårt startpaket
Vi har satt ihop ett startpaket för er så att ni snabbt ska kunna komma igång med arbetet med förändringsledning kopplat till ert implementations- eller förvaltningsprojekt. Paketet innehåller fyra steg och är anpassningsbart beroende på var ni befinner er på er resa.
1. Strategiworkshop
Vi definierar tillsammans den gemensamma och strategiska avsikten med förändringen.
Input till workshop
- Förberedande frågor
- Analys av affärsplan
Output till handlingsplan
- Definierad strategi
Mindre grupp
- CRM-ägare, beställare, projektledare, förvaltningsledare, affärsutvecklare
2. Workshop – grunder i förändringsledning
Vi går igenom best practice för förändringsledning (Prosci) samt tillsammans utvärderar risk, Project Change Triangle (PCT) och sponsorer för att förstå komplexiteten av förändringen.
Input till workshop
- Resultatet av föregående workshop
Output till handlingsplan
- Utförd risk-, sponsor- och komplexitetsutvärdering
Mindre grupp
- CRM-ägare, beställare, projektledare, förvaltningsledare, affärsutvecklare
3. Framgångsworkshop
Vi diagnosticerar tillsammans graden av beredskap för förändringen, identifierar mognadsgrad och risker.
Input till workshop
- Resultatet av föregående workshops
Output till handlingsplan
- Diagnosticerad beredskap och mognadsgrad
Större grupp
- CRM-ägare, beställare, projektledare, förvaltningsledare, affärsutvecklare, IT, HR, Partners.
4. Framtagning av handlingsplan
CRMK tar fram förslag på och presenterar en handlingsplan med rekommendationer utifrån resultaten från föregående workshopar som i nästa steg prioriteras tillsammans. Denna handlingsplan ligger som grund för hela förändringsprojektet och inkorporeras med projekt- och/eller förvaltningsplanen.

Investering
Kontakta oss med en förfrågan!
För vem
Det här paketet vänder sig till er som ansvarar för att leda och driva igenom förändringen i verksamheten och som behöver stöttning på vägen. Kanske är ni beställare, verksamhetsansvarig, projektledare, förvaltningsledare eller förändringsledare.