Förändringsledning

Proaktiv förändringsledning - Vi hjälper dig även efter implementering.

Smart teknik i all ära, men underskatta inte det mänskliga perspektivet och hjärtat i er verksamhet – era medarbetare. Att implementera ett nytt CRM-system är inte alltid så enkelt som man skulle kunna tro och det är viktigt att förstå att det handlar om så mycket mer än bara processer och systemstöd. Att kunna engagera och involvera individerna i er verksamhet i ett tidigt stadium är en framgångsfaktor och det är inte förrän de har tagit till sig och tillämpat det nya arbetssättet som implementationen kan anses fullföljd och framgångsrik.

För att ett nytt CRM-system ska få fullt genomslag i er organisation krävs stort engagemang och tydlig förändringsledning som skapar förståelse och engagerar alla berörda i införandet.

CRM-Konsulterna (CRMK) är övertygande om att de kunder som lyckas få kontroll över sin förändringsresa kommer att få ett framgångsrikt projekt. Det tyder även andra företags erfarenheter på. Studier från amerikanska Prosci visar till exempel att en välgrundad strategi för förändringsledning mångdubblar sannolikheten att uppnå uppsatta mål samt hålla tidsplan och budget.

CRMK erbjuder er därför stöd genom hela resan – från förberedelser och implementation till driftsättning och fortsatt användning.

Vi kan stötta er genom följande aktiviteter:

  • Sätta mål och framgångskriterier för projektet samt ram för uppföljning
  • Ta fram strategier och modeller för förändringsledning; intressenter, kommunikation och motstånd
  • Driva igenom strategier och modeller
  • Agera bollplank, stöd och utbildning där det behövs

Vårt startpaket

Vi har satt ihop ett startpaket för er så att ni snabbt ska kunna komma igång med arbetet med förändringsledning kopplat till ert implementations- eller förvaltningsprojekt. Paketet innehåller fyra steg och är anpassningsbart beroende på var ni befinner er på er resa.

1. Strategiworkshop

Vi definierar tillsammans den gemensamma och strategiska avsikten med förändringen.

Input till workshop

  • Förberedande frågor
  • Analys av affärsplan

Output till handlingsplan

  • Definierad strategi

Mindre grupp

  • CRM-ägare, beställare, projektledare, förvaltningsledare, affärsutvecklare

2. Workshop – grunder i förändringsledning

Vi går igenom best practice för förändringsledning (Prosci) samt tillsammans utvärderar risk, Project Change Triangle (PCT) och sponsorer för att förstå komplexiteten av förändringen.

Input till workshop

  • Resultatet av föregående workshop

Output till handlingsplan

  • Utförd risk-, sponsor- och komplexitetsutvärdering

Mindre grupp

  • CRM-ägare, beställare, projektledare, förvaltningsledare, affärsutvecklare

3. Framgångsworkshop

Vi diagnosticerar tillsammans graden av beredskap för förändringen, identifierar mognadsgrad och risker.

Input till workshop

  • Resultatet av föregående workshops

Output till handlingsplan

  • Diagnosticerad beredskap och mognadsgrad

Större grupp

  • CRM-ägare, beställare, projektledare, förvaltningsledare, affärsutvecklare, IT, HR, Partners.

4. Framtagning av handlingsplan

CRMK tar fram förslag på och presenterar en handlingsplan med rekommendationer utifrån resultaten från föregående workshopar som i nästa steg prioriteras tillsammans. Denna handlingsplan ligger som grund för hela förändringsprojektet och inkorporeras med projekt- och/eller förvaltningsplanen.

Investering

Kontakta oss med en förfrågan!

För vem

Det här paketet vänder sig till er som ansvarar för att leda och driva igenom förändringen i verksamheten och som behöver stöttning på vägen. Kanske är ni beställare, verksamhetsansvarig, projektledare, förvaltningsledare eller förändringsledare.

Verksamhetsutveckling

Ta kontroll över förändringsresan – och öka sannolikheten att lyckas med projektet

Smart teknik i all ära, men underskatta inte det mänskliga perspektivet och hjärtat i er verksamhet – era medarbetare. För att ett nytt CRM-system ska få fullt genomslag i organisationen krävs tydlig förändringsledning som …
Läs artikeln
System/Plattform

Power Platform – Power-familjen växer

Power Platform fortsätter att växa och sedan vi skrev om ämnet senast har bland annat nykomlingen Power Virtual Agents introducerats och Microsoft Flow har rebrandats till Power Automate. I det här blogginlägget ges en …
Läs artikeln
Visa alla inlägg

Kontakta oss med dina frågor!

Känner du dig osäker eller är du redo att komma igång? Kontakta oss så svarar vi på alla frågor eller föreslår ett uppstartsmöte där vi går igenom era behov.