Med dataaudit får du en systematisk granskning av er data och dess kvalitet, med fokus på att identifiera luckor, avvikelser och möjligheter till förbättring. Genom att ställa rätt frågor och analysera er befintliga datamodell hjälper vi dig att säkerställa att ni har den data som behövs för att driva era affärsbeslut och maximera verksamhetens effektivitet.

Affärsfrågor och datakrav
Vi inleder med en gemensam workshop för att definiera de specifika frågor ni behöver ha svar på för att förbättra er affär och kartlägger sedan era datakrav.
Datagranskning
Vi går igenom er befintliga datamodell i Dataverse med fokus på OOB-data (Out Of the Box; färdig att använda direkt utan extra anpassningar), exklusive custom-tabeller och logik. Samt att vi tittar på andra källor, hur data är strukturerat och vad data kan addera i rapporteringssyfte.
Kvalitetsanalys
Vi utvärderar datakvalitet och träffsäkerhet, samt identifiering av potentiella avvikelser och rapporterar de direkt till er.
Databerikning
Vi ger rekommendationer kring kompletterande datakällor och möjligheter till databerikningar för att stärka analysen och svaren.
Rapport och rekommendationer
En slutlig sammanställning av funna insikter, visualisering av mätdata, exempelvis via Power BI, samt konkreta förbättringsförslag.
För vem
Vår dataaudit riktar sig primärt till följande stakeholders som har behov av att tydliggöra KPIer, processer, förbättringar och luckor i sin nuvarande uppsättning.
Beslutsfattare
Systemägare
Processägare
Produktägare
Sälj-/supportchefer
Dataansvariga
Den kan med fördel kombineras med någon av våra andra audits – verksamhetsaudit och teknisk audit.
Våra paket
Small
- Workshop: Halvdags session för att identifiera era affärsfrågor och kartlägga nuläget.
- Analys: 1 heldagsanalys fokuserad på ett specifikt område (t.ex. sälj, marknadsföring eller kundtjänst).
- Krav på källa: Dataverse (avgränsat till OOB – exkluderar custom-tabeller och logik).
- Resultat: Rapport med översikt över mätningar (t.ex. via Power BI). Identifiering av dataluckor och förslag på relevanta databerikningar. Utvärdering av datakvalitet och validitet.
- 40 000 SEK
Medium
- Workshops: 1–2 halvdags sessioner för att fördjupa behovsanalysen samt definiera relevanta frågeställningar.
- Analys: 3 dagars analyser på två utvalda områden (till exempel kombination av sälj och marknadsföring).
- Krav på källa: Dataverse med fortsatt avgränsning till OOB, kompletterat med identifiering av externa datakällor.
- Resultat: Rapport som innehåller en Power BI-översikt över centrala mätvärden. Executive Summary. Förslag på databerikningar och förbättringsförslag. Utvärdering av datakvalitet samt en slutsats om huruvida er data stödjer de uppställda affärsfrågorna.
- 70 000 SEK
Large
- Workshops: Två halvdags workshopar (inklusive case studies) för en heltäckande behovsanalys och förståelse av er datamiljö.
- Analys: 5 dagars djupgående analys av flera områden (t.ex. sälj, marknadsföring, kundtjänst) med möjlighet att integrera externa relationsdatabaser med Dataverse.
- Resultat: Fullständig rapport och presentation med Power BI-översikter, executive summary, identifierade förbättringsmöjligheter samt konkreta rekommendationer.
- Rapporten innehåller bland annat: Översikt över mätningar och datakvalitet. Identifierade avvikelser och förslag på databerikningar.Förbättringsförslag samt slutsats om datatillgänglighet. Presentationen fokuserar på de mest kritiska fynden och ger en kortfattad översikt med förslag på nästa steg.
- 120 000 SEK
Initial Workshop
En inledande workshop (x timmar beroende på valt paket) för att definiera behov, nuläge och mål med auditen. För icke-befintliga CRMK-kunder erbjuder vi en mer omfattande Needs Assessment för att säkerställa en välgrundad analys. Befintliga CRMK-kunder kan ta del av rabatterat pris då vi har förhandskunskap om er datamodell.
Kostnad tillkommer vid behov av ytterligare konsultation.