Att kunden ska vara nöjd är väl en självklarhet för många. Men i en relation så är det två parter där båda ska vara nöjda. Louise Fagerström väljer att se båda parters perspektiv i en kundrelation.
”Att vara uppdaterad och kunna skjuta till kompetens löpande gör att kunden känner sig trygg och det bäddar för en god relation.”
– Är båda parter nöjda och känner att det är ett roligt arbete som vi gör tillsammans, så kommer resultatet både vara tillfredställande för kunden och för oss som leverantör.
Louise Fagerström har under sina år på CRMK sett att ett bra samarbete leder till framgång. I hennes roll som projektledare och applikationskonsult har hon helhetsansvar gentemot kunden.
Att möta kunden och jobba i olika typer av konstellationer kräver att man måste våga utmana sina egna viljor.
– Det är viktigt att förstå att allas viljor inte kommer levereras, utan det gäller att utmana kundens viljor för att få dem i en riktning som är mer hållbar i längden. Samt att få dem att förstå varför ett val är bättre än ett annat. När kunderna själv börjar lära sig detta och själva kan utmana sina egna viljor, då har jag lyckats.
Dialogen ska vara enkel
Som projektledare så har Louise koll på många delar. Men här handlar det i det löpande arbetet att kommunicera på ett bra sätt.
– Jag tycker jag är bra på att prata på ett sådant sätt som gör att alla förstår. Jag tycker det är viktigt att kunden förstår vad jag pratar om och därför slänger jag mig inte med en massa konstiga termer. Kommunikationen och dialogen ska vara enkel. Vidare så är det omöjligt att vara alla till lags, men om alla får sin röst hörd inom någon del så brukar det underlätta samarbetet.
– Jag lyssnar och försöker förstå hur individerna vill jobba och vad som är viktigt för dem.
Var ärlig i dina kundrelationer
Det här med att nå fram till att båda parter blir nöjda är en stor del av Louise arbete som projektledare. Som ett stöd i arbetet är det tydligt att kompetenstillförsel är viktigt.
– Att vara uppdaterad och kunna skjuta till kompetens löpande gör att kunden känner sig trygg och det bäddar för en god relation. Men det är viktigt att vara ärlig och också säga till kunden när du inte har svar på en fråga.
Ärlighet tar Louise in i allt hon gör.
– Jag har varit med om att folk vill undanhålla information för kunder. Det lönar sig aldrig. De flesta gångerna har kunderna förståelse till att saker och ting kan hända och påverka processen. Men de gångerna kunder har fått reda på i efterhand eller för sent i processen att något gått fel, då tappar man deras förtroende. Därför skulle jag säga att ärlighet nog är bland den viktigaste egenskapen i min roll och i mina kundrelationer.
Louise 3 bästa tips för att utveckla kundrelationer!
- Lyssna och utmana din kund – Många säger att ”kunden har alltid rätt”. Istället för att tänka så och bara göra vad kunden säger, lyssna och utmana kunden till att lära sig att ta rätt och bättre beslut för deras verksamhet.
- Prata på en nivå som alla i rummet kan hantera och förstå – Om du måste lägga till en term, som alla kanske inte är bekanta med, förklara den utan att någon behöver fråga om det. Folk är inte alltid så modiga att de säger till när de inte förstår.
- Var ärlig – Ge löpande information och status, så allt är transparent och inga onödiga överraskningar dyker upp för din kund.
Vill du läsa fler tips från våra experter? Ladda ner vår handbok – Den unika kundrelationen.
Är du nyfiken på att veta mer om Louise? Mer information om Louise Fagerström hittar du här.