Verksamhetsutveckling

Center of Excellence hjälper till att driva innovation

Christian Palmé är applikationskonsulten som vågar ifrågasätta invanda arbetssätt och som coachar kunderna att tänka i nya banor. Hans bästa tips för att få ut mesta möjliga nytta av Microsoft Dynamics 365 och Power Platform är att inrätta ett så kallat Center of Excellence – CoE.

Christian-palme
Christian Palmé – applikationskonsult på CRM-Konsulterna

”Genom att samla engagerade experter och resurser på ett ställe kan företaget dra nytta av deras specialkunskaper och erfarenheter för att lösa komplexa problem och driva framgångsrika projekt.”

Vilken nytta kan ett Center of Excellence bidra till?

– Ett Center of Excellence är en intern rådgivande grupp som sätter riktlinjer och tar beslut om verksamhetens användning av Power Platform. Det ger en governance-modell för att under kontrollerade former och med stöttning hålla koll på vad som görs och minska risken för så kallad ”shadow IT”. Det skapar också bra förutsättningar för att driva innovation.

Vad är de stora fördelarna med att samla kompetensen i ett CoE?

– Genom att samla engagerade experter och resurser på ett ställe kan företaget dra nytta av deras specialkunskaper och erfarenheter för att lösa komplexa problem och driva framgångsrika projekt.

Hur ska man gå tillväga för att inrätta centret?

– Vilka som ska ingå avgörs av organisationens specifika behov. För att koppla till verksamhetens mål och strategier bör den som leder arbetet ha god teknisk förståelse av Power Platform och affären. Men alla i teamet behöver inte ha Power Platformkompetens, ett pragmatiskt tänk för automation och digitalisering räcker långt. Roller som kan vara bra att ha med är CTO, slutanvändare, jurist och informationsansvarig.

”Microsofts verktygslåda Center of Excellence Starter-Kit är en utmärkt startpunkt för dig som vill komma igång!”

Christians tips till dig som ska sätta upp ett Center of Excellence:

  • Definiera tydliga mål och ansvarsområden. Det ger riktning och fokus samt gör det möjligt att mäta framsteg och resultat.
  • Främja kunskapsdelning och samarbete, till exempel regelbundna möten, workshops och mentorskapsprogram. Att dra nytta av olika perspektiv leder till bättre resultat och innovation.
  • Mät och utvärdera. Fastställ KPI:er och utvärdera regelbundet hur centret bidrar till företagets
    övergripande mål. Mätbara mål hjälper er att identifiera förbättringsområden och fatta välgrundade beslut.

Vill du läsa fler tips från våra experter? Ladda ner vår handbok – Den unika kundrelationen.

Kontakta oss med dina frågor!

Känner du dig osäker eller är du redo att komma igång? Kontakta oss så svarar vi på alla frågor eller föreslår ett uppstartsmöte där vi går igenom era behov.