System/Plattform

ChatGPT – CRMK’s förhållningssätt som Power Platform-konsult

Som Power Platform-konsulter strävar vi alltid efter att förbättra vårt arbete genom effektiviseringar, för att kunna erbjuda bättre lösningar till våra kunder. Ett nytt verktyg för oss som möjliggör det är ChatGPT, en AI-Bot baserat på en språkmodell utvecklad av OpenAI. ChatGPT kan hjälpa oss genom att svara på frågor och ge lösningar på olika affärsproblem som vi konsulter ställs inför. Vi vill här berätta hur vi i dagsläget arbetar med ChatGPT.

ChatGPT är en assistent som kan hjälpa dig att effektivisera ditt arbete. Men det gäller att du frågar på rätt sätt.

Att använda ChatGPT innebär vissa risker och utmaningar. Svaren som ges är inte alltid korrekta eller relevanta och om vi som konsulter inte lär oss prompta; det vill säga ställa utförliga beskrivningar till AI:n om vad den ska besvara, eller ens kan validera svaren, finns det risk för sämre eller felaktiga implementationer. Därför har vi på CRMK utvecklat riktlinjer för att använda ChatGPT inom vår verksamhet baserat på konsultens kompetens och nivå av risk som är involverad. Detta för att våra kunder ska känna sig trygga i att vi har rätt kompetens och angreppssätt för jobbet men med en mer effektivt utförande. 

Riktlinjer i tre nivåer för användning av ChatGPT

Riktlinjerna är uppdelade i tre nivåer baserat på risknivån och nödvändig kompetens för användningsområdet. Genomgående utgår vi ifrån principen att konsulten ska ha kompetens inom det område som ChatGPT hjälper till med.

Enkel – Låg risk

I denna nivå bör konsulten bara använda ChatGPT för grundläggande uppgifter och frågor som har en låg påverkan på kundens affärer. Exempel på lågriskanvändning inkluderar sökning efter information och idéer liknande en Google-sökning och skapande av testdata.

Medel – Måttlig risk

Här får konsulten använda ChatGPT för mer utförliga uppgifter och frågor som har en måttlig påverkan på kundens affärer. Exempel på måttlig riskanvändning inkluderar utveckling av kompletta Power Automate-flöden, affärslogik, arkitektur, dataanalys och design av användargränssnitt.

Komplex – Hög risk

I denna nivå får konsulten använda ChatGPT för uppgifter och frågor som har en hög påverkan på kundens affärer, såsom strategisk planering eller finansiell analys. Exempel på högriskanvändning inkluderar utveckling av större kodfunktioner, juridisk dokumentation och svar, testning av stora lösningar och beslutsfattande som kan påverka hela verksamheten.

I alla nivåer kommer våra konsulter säkerställa att svaren som ges av ChatGPT är relevanta för våra kunders behov innan de implementeras. Vi kommer också kommunicera tydligt med dig som kund om användningen av ChatGPT och begränsningarna i modellen.

Vi har bara sett början

AI-botar är i sin linda och vi kommer få anledning att revidera dessa riktlinjer löpande allt eftersom utvecklingen går framåt. Men genom att följa dessa riktlinjer tror vi på CRMK att AI och ChatGPT kan användas som ett effektivt och ansvarsfullt verktyg för att förbättra vårt arbete för våra kunder. En win-win.

Har ni i din organisation etablerat rutiner eller ett förhållningssätt i hur ni kan få ut så mycket som möjligt av AI i ert arbete? Vill du veta mer hur vi praktiskt arbetar i våra projekt med detta är du välkommen att höra av dig för en demo.

Jesper Jonsson Jamshad, lösningsarkitekt
Johan Weijden, applikationskonsult

Kontakta oss med dina frågor!

Känner du dig osäker eller är du redo att komma igång? Kontakta oss så svarar vi på alla frågor eller föreslår ett uppstartsmöte där vi går igenom era behov.