System/Plattform

CRMK 15 år – Från CD-skivor till AI revolution

I år firar CRMK (CRM-Konsulterna) 15 år som bolag och vi blickar tillbaka på den resa vi gjort. Den har taktat utvecklingen av teknologierna vi arbetar med. Starten var ett par CD-skivor med för oss oupptäckt innehåll, till utforskande av möjligheterna för våra kunder, allt eftersom nya funktioner tillkom. En resa från on-premises till online med Microsoft Dynamics 365 och genombrottet av Power Platform. Idag blickar vi framåt mot en värld fylld med agenter. Vilken resa vi gjort och som vi har framför oss!

Gustaf Westerlund grundare och Kathrine Hogseth, vd på CRMK

Under de senaste 15 åren har vi varit en del av en snabbt föränderlig teknologivärld, där nya innovationer och plattformar har förändrat sättet vi arbetar på och hur vi samarbetar och interagerar med våra kunder. Vi har också varit en del av något större än oss själva – Microsofts Community. Samarbete över land- och bolagsgränser.

I detta inlägg tar vi en nostalgisk resa tillbaka i tiden och tittar på de milstolpar som har format och definierat vår verksamhet kopplat till den tekniska utvecklingen på vår plattform. Vi minns de första versionerna av Microsoft Dynamics CRM, övergången till molnet, och de banbrytande lösningarna som har hjälpt våra kunder att förbättra sina affärsprocesser.

Den här resan har inte bara handlat om att följa med i teknikutvecklingen, utan också om att vara en aktiv del i att forma den. Att hitta sätten vi kan ta ny teknik och applicera hos kunder för att frigöra tid för dem och för att de ska få nöjdare kunder i sin tur. Win-win som vi brukar kalla det.

Resan börjar med Microsoft Dynamics CRM

Pre 2010: Milstolpe CD-skivor i en byrålåda

När CRM-Konsulterna grundades 2010 av bland annat Gustaf Westerlund, hade de första versionerna av Microsoft Dynamics CRM redan sett dagens ljus. Gustaf hade fler år tidigare kommit över några CD-skivor med Microsoft Dynamics CRM 1.2 för att testköra och eventuellt implementera hos kund. Sagt och gjort, sen var resan igång.

Den allra första versionen lanserades 2003 och erbjöd grundläggande CRM-funktionalitet. Trots sina begränsningar lade det grunden för vad som skulle bli en imponerande utvecklingsresa. Det officiella namnet för de första versionerna var Microsoft Business Solutions CRM.

Microsoft Dynamics CRM 1.2

Introduktionen av XRM

Pre 2010: Milstolpe XRM – eXtended Relationship Management

I och med lanseringen av Microsoft Dynamics CRM 3.0, år 2005, öppnade Microsoft upp för en mer flexibel och anpassningsbar plattform genom introduktionen av XRM. X ansågs av vissa stå för Extended Relationship Management, men även begreppet Anything Relationship Management förekom. Den nedan klassiska bilden nedan är tagen från ett tidigt marknadsföringsmaterial från Microsoft.

MIcrosoft XRM

Nu kunde vi göra mer än att hantera våra kundrelationer. Vi kunde bygga våra egna datamodeller och därmed hantera vilka relationer som helst. Bygga egna lösningar på plattformen helt enkelt.

Detta gjorde det möjligt för företag att anpassa systemet för att stödja mer än bara traditionell CRM, nu även andra affärsprocesser. Det var ett genombrott, som banade väg för att integrera flera olika affärsfunktioner i en och samma plattform.

Mycket av grundfunktionaliteten finns kvar än idag, i det vi känner till som Dataverse och varje dag kan vi kan se spåren av det som en gång fanns i en tidig Microsoft Dynamics CRM-version. Nedan är ett par bilder från tidiga versioner av ”MSCRM” som det enkelt kallades på vardagsspråk av konsulterna.

MSCRM Relationships
MSCRM Relationships
MSCRM Activities
MSCRM Activities
MSCRM Contacts
MSCRM Contacts

Från On-Premises till Online

2011 Milstolpe – Utökade möjligheter, nu i molnet!

I takt med att teknologin utvecklades, skiftade Microsoft Dynamics CRM från att vara en renodlad on-premises lösning till att även erbjudas som molnbaserad lösning. Med lanseringen av Dynamics CRM Online 2011 blev det möjligt att arbeta mer flexibelt och skalbart, vilket öppnade upp för nya möjligheter för våra kunder.

Det här skiftet till molnet var en avgörande förändring för både våra kunder och för oss som leverantör. Det innebar inte bara lägre initiala investeringar i servrar, utan också en ökad säkerhet, kontinuerliga uppdateringar och större tillgänglighet.

Nedan är en bild från version 2011, som gick att köra som webbapplikation, men även inifrån Outlook.

Dynamics CRM Online 2011
Dynamics CRM Online 2011

Då – En klassisk ikon. Idag – många ikoner, som går att ladda ner från den officiella dokumentationen. Idag finns en logga per Dynamics 365 app och mer!

Logo - Dynamics CRM 2011
Logo – Dynamics CRM 2011

Från MSCRM till Dynamics 365

2016 Milstolpe – Vi närmar oss ERP & nya molnmöjligheter

Det vi MSCRM’are brukade kalla Microsoft Dynamics CRM bytte namn till Microsoft Dynamics 365 2016, för att tillhöra ett större sammanhang och stråla samman med Microsoft ERP-familj.

Common Data Model (som lever kvar än idag och är de datamodeller som kommer med plattformen) och Common Data Service (numera Dataverse) introducerades samma år. Tillsammans med introduktionen av Power Apps och ett antal connectorer öppnade det upp för nya användningsfall ur ett större perspektiv än de klassiska ”CRM-införandeprojekten”.

År 2018 lanserades Microsoft Flow (numera Power Automate) och det öppnade upp föra nya möjligheter att skapa affärslogik för våra appar och även att utnyttja de färdiga connectorerna för att byta information med andra system. Det gav oss mer att tänka på, ännu fler möjligheter att skapa nytta hos kunder och arbeta vidare med våra interna best practice för ”val av teknik” för att lösa visst behov som kunden har.

Power Platform gav nya möjligheter

2019 Milstolpe: Power Platform med nya molntjänster

År 2019 introducerades Power Platform och Dynamics 365 blev ett antal appar byggda på Power Platform. Allt fler hittade till plattformen från andra hörn än klassiska ”MSCRM”. Kul tycker vi och det har verkligen berikat Communityt!

Under de senaste åren har Microsoft Power Platform spelat en avgörande roll i att ytterligare revolutionera hur vi arbetar med kunddata och affärsprocesser. Med Power Apps, Power Automate och Power BI har våra kunder kunnat skapa egna appar, automatisera arbetsflöden och analysera data på ett helt nytt sätt.

Vi som bolag har gått från att vara de som bara ”implementerar en CRM-lösning” till att agera mer rådgivande i verksamhetens utmaningar, stötta i best practice och ALM-rutiner, allt eftersom allt fler av våra kunder är med och bygger sina egna applikationer.

Power Platform har varit en game changer för oss, eftersom det har gjort det möjligt att leverera skräddarsydda lösningar på ett mer flexibelt och kostnadseffektivt sätt. Detta har inte bara förbättrat våra kunders arbetsflöden utan även gett dem en ny nivå av insikt och kontroll över sin verksamhet.

Intågandet av AI

2023 Milstolpe: Copilot introduceras och AI-intågandet har startat

Bara senaste åren har det fullständigt exploderat i plattformen med nya AI-relaterade features. Copilot har smugit sig in i de flesta delar av produkt- och tjänsteutbudet. Copilot Studio som möjliggör att skapa sina egna agenter, som kan kombineras med andra produkter och utökas med andra AI-modeller från Azure AI Foundry och även med andra Azure-relaterade tjänster. Vi ser fram emot att stötta våra kunder i deras AI-resa framöver! AI är nu mer än någonsin en del av alla våra affärsprocesser, från att förutsäga kundbeteenden till att skapa personaliserade upplevelser i realtid. Den snabba utvecklingen av AI och maskininlärning innebär att vi kan erbjuda ännu mer kraftfulla lösningar för att förbättra kundinteraktioner och affärsbeslut.

Logo - Copilot
Copilot – en naturlig del av vår vardag

Framtiden

Nya milstolpar att sätta!

Det har gått fort med intågandet av AI och troligtvis är vi bara i början. Fler möjligheter att få in smarta delar i applikationer kommer garanterats presenteras framöver, användarfallen kommer bli fler, nyttan större. Säkerhetsperspektivet, övervakning och monitorering tror vi blir en viktig del att arbeta med framåt.

Senaste året har vi hört på de större Microsoft-eventen att hur vi bygger, vad vi bygger och hur slutanvändare använder det vi bygger, är på väg att förändras. Att vi i framtiden kommer använda Plan Designer och med hjälp av AI definiera datamodeller och grunden för appar, automatisering och intelligens. Hur alla appar kommer ha en ”hjärna” i form av agenter som arbetar autonomt i bakgrunden. Det här är bara början och det gäller att hänga med. Ett gäng agenter kommer att stötta företag i framtiden och arbetsuppgifter kommer utföras av team bestående av oss själva och ett gäng agenter. Mer tid kommer läggas på övervakning av agenter. Är du redo för en ”agentisk” värld?

CRMK 15 år!

När vi nu firar 15 år ser vi fram emot att fortsätta vår resa tillsammans med våra kunder. Tekniken utvecklas ständigt, och vi är övertygade om att framtidens innovationer kommer att erbjuda ännu fler möjligheter för att förbättra affärsprocesser och kundrelationer. Vi förbereder oss själva och våra kunder på att ta nya kliv in i lösningar där AI spelar en allt större roll. Verktyg som generativ AI och automatiserad beslutsfattande kommer att förändra hur företag interagerar med sina kunder och driver sina verksamheter framåt. Vi ser en framtid där affärsprocesser inte bara är optimerade, utan också proaktiva och intelligent styrda av data.

Som alltid strävar vi efter att vara i framkant av teknologin för att kunna leverera de bästa lösningarna till våra kunder. Vi är både spända och förväntansfulla inför den framtid som ligger framför oss, och vi ser fram emot att vara en fortsatt viktig partner på våra kunders digitala resa. Vill du hänga med på denna resa? Hör av dig så hjälper vi din organisation att ta nästa steg.

Kontakta oss med dina frågor!

Känner du dig osäker eller är du redo att komma igång? Kontakta oss så svarar vi på alla frågor eller föreslår ett uppstartsmöte där vi går igenom era behov.