Försäljning

Dags för semester – släppa taget eller ha viss koll?

Sällan har väl sommarsemestern varit så efterlängtad som i år. De flesta av oss är nu vana vid ett annat och mer digitalt arbetssätt. Vi kanske redan arbetar från våra landställen eller hemifrån och nu är det dags för semester. Därför är det ännu viktigare än tidigare att verkligen koppla ner och koppla av denna sommar, när arbetstid och fritid kanske blandats mer än vanligt. Det är ju så klart på gott och ont det där med att man kan jobba när och var som helst.

Här får du några tips på hur du kan låta systemen jobba för dig när du har semester, så du kan checka in när du tycker det behövs.

Ledigt eller lite semesterarbete?

Oberoende av hur du fungerar och vad som stressar dig, gäller det att hitta ett enkelt sätt att följa upp på dina måsten. Alternativt att dina kollegor kan göra det på ett bra sätt. Enligt min erfarenhet, handlar det främst om fyra saker för att så effektivt som möjligt kunna hantera arbetet under semester.

  • Prioritera – Jag måste snabbt kunna få hjälp med att prioritera vilka arbetsuppgifter som är viktigast och som därför kräver just min uppmärksamhet.
  • Delegera – Jag vill kunna ta hjälp av mina duktiga kollegor som inte har semester.
  • Automatisera – Låt systemen hjälpa till att både prioritera och delegera, och kanske även hjälpa dig att ta hand om enklare uppgifter.
  • Mobilitet – Slutligen vill jag kunna jobba på mobilen om jag nu måste jobba, och ha möjlighet lösa saker från stranden om det är där jag är.

Eftersom jag till stor del arbetar med försäljning är min mejllåda och ett bra CRM-system avgörande för att jag ska kunna prioritera, delegera och automatisera. För att systemen ska kunna arbeta för mig, behöver jag först förbereda för det

Förberedelser

Innan semestern är det viktigt att jag informerar mina kollegor om att jag kommer vara borta och när jag eventuellt finns tillgänglig för att hjälpa till. Vidare behöver jag förbereda mina system. Det gör jag genom att uppdatera mitt CRM med rätt information om mina kunder och deras interaktioner med oss, och genom att ta bort gammal irrelevant information.

Skapa upp automatiseringar och gå på semester

  • Jag börjar med att spåra in alla mejl på de viktigaste kunderna, även om jag inte läser dem så kan en kollega göra det.
  • Sen säkrar jag att inkommande mejl automatiskt skapar upp ärenden i systemet som en kollega på supporten kan hjälpa till med.
  • Vidare gör jag automatiserade utskick med exempelvis nyheter och tips – som är planerade och förberedda innan semestern. På det viset känner jag mig fortfarande nära mina kunder även under sommaren.
  • Jag ser till att det finns information som kunderna själva kan hitta, exempelvis artiklar som beskriver typiska utmaningar som de normalt kan stöta på. På det viset slipper de fråga oss när vi ligger på stranden med en glasstrut i hand. Detta kan Dynamics portals hjälpa till med, och där kan vi publicera bra och relevant information.
  • Chatbot, som nu också finns som del av Power Virtual Agents, är också ett sätt att komma närmare sina kunder. Fördelen med Chatbot är att den kan hantera ett antal frågor utan att någon behöver vara inblandad, innan de går vidare till supporten.

Glad sommar!

Nu är det dags för vila! Jag längtar efter sköna dagar på stranden. Något som jag kan ha eftersom jag har bra systemstöd och duktiga kollegor på plats! Måste jag rycka in, kan jag göra det från stranden via mobilen och fortfarande hantera frågorna på ett proffsigt sätt. Hoppas även du får möjlighet att ha en riktigt skön semester! Ta hand om dig och dina.

Kathrine

Kontakta oss om du vill veta mer om någon av våra tjänster eller våra utbud

Kontakta oss med dina frågor!

Känner du dig osäker eller är du redo att komma igång? Kontakta oss så svarar vi på alla frågor eller föreslår ett uppstartsmöte där vi går igenom era behov.