Äntligen semester och ledighet! Men före det ska vi bara skicka några mejla, följa upp våra utestående offerter, svara ifall någon ställer en fråga, hålla lite koll på teams ifall något händer. Här får ni tips på hur ni kan automatisera kundhanteringen i dynamics 365.


Vill du ta helt ledigt?

Oberoende av hur du fungerar och vad som stressar dig mest gäller det att om du måste följa upp något att det är enkelt och om du inte ska göra det, att dina kollegor kan göra det på ett bra sätt. Enligt min erfarenhet som säljare och VD, handlar det främst om fyra saker för att så effektivt som möjligt kunna hantera arbetet under semester.  

 

 

Jag måste snabbt kunna få hjälp i att prioritera vilka arbetsuppgifter som är viktigast och som därför kräver just min uppmärksamhet.
Jag vill kunna ta hjälp av mina duktiga kollegor som inte har semester.
Slutligen vill jag kunna jobba på mobilen om jag nu måste jobba.
Eftersom jag till stor del arbetar med försäljning är ett bra CRM system avgörande. Men ska systemet arbeta automatiskt och för mig, behöver jag först förbereda det för det.

 
Förberedelser – städningen

Detta betyder att jag innan semester, gör en städning av mitt crm (läs mer om det i tidigare inlägg), och även använder mig av automatiseringar så långt som möjligt. Jag ser till att ha rätt kontaktuppgifter till kunderna, rätt status på leveranser mm. Jag vil att all data är korrekt och att inga eller få dubbletter finns.

 
Fyra exempel på automatiseringar som kan förenkla min och din semester

Börja med att spåra in alla mejl på de viktigaste kunderna, även om du inte läser dem så kan någon kollega göra det.
Säkra sen att inkommande mejl automatiskt skapar upp ärenden i systemet som en kollega på supporten kan hjälpa till med
Gör automatiserade utskick med exempelvis nyheter och tips – som är planerade och förberedda innan du går på semester. På det viset känns du fortfarande nära dina kunder även under sommaren.
Se till att det finns information som kunderna själva kan hitta. På det viset slipper de fråga oss när vi ligger på stranden med en glasstrut i hand. Detta finns Dynamics portals för, och där kan vi publicera mycket information.

Och en teaser…

Något som du har att se fram emot är en kommande chatbot, som kan ta en hel del frågor där vi har färdiga svar för att lämna över till supporten när det inte längre fungerar. Läs mer om denna i Patrik Magnussons bloggartikel om Omnichannel.

 

Sammanfattning

Nu är det dags för vila, och kunna släppa jobbet så mycket som möjligt! Jag längtar efter sköna dagar på stranden. Något som jag kan ha eftersom jag har bra systemstöd och duktiga kollegor på plats! Måste jag rycka in, kan jag göra det från stranden via mobilen och fortfarande hantera frågorna på ett proffsigt sätt! Hoppas även du får möjlighet att ha en riktigt skön semester!

Glad sommar!

Kathrine

 

Kontakta oss om du vill veta mer om någon av våra tjänster eller våra utbud