Med verksamhetsförståelse, i kombination med kompetens inom lösningsdesign och datamodellering så ringar Frida Säfvestad in de viktigaste delarna i sin roll som lösningsarkitekt. Visst levereras här bra lösningar, men ännu bättre blir det tillsammans med en positiv atmosfär tillsammans med kunder och kollegor.
En positiv atmosfär med förtroende för varandra gör det lättare att tillsammans komma fram till bra lösningar.
Som lösningsarkitekt ska Frida hantera flera steg i ett projekt, allt från kravarbete till design och konfigurering och sedan kvalitetsarbete med test och samordning.
– Jag har blivit bra på att sätta mig in i kunders verksamhet och förstå deras utmaningar, men jag är fortfarande en lösningsarkitekt – och jag ska komma med lösningar. Ibland kan jag snöa in mig på lösningsdetaljer för snabbt. Därför brukar jag se till att ha någon med i mötet – kollega eller kund – som stoppar mig om jag går för fort fram, så att alla hänger med.
Att vara tydlig med vad man kan bidra med respektive vad man inte förstår kännetecknar CRMKs kultur. Här delar man med sig av kompetens och erfarenheter till varandra och Frida tar alltid sig tid att hjälpa kollegor som behöver stöttning eller vill bolla något. Den pedagogiska läggningen finns också i Fridas relationer till kunderna.
– Jag vill kontinuerligt utbilda kunden i plattformen under projektet – varje gång jag visar något i systemet för kunden, passar jag på att visa lite allmänna tips och tricks.
Lyft luren för ökad förståelse
Det är svårt att exakt sätta fingret på vad det är som gör att projekt och leverans till kund blir bra anser Frida men hon betonar:
– En positiv atmosfär med förtroende för varandra gör det lättare att tillsammans komma fram till bra lösningar. Tid och fokus kan läggas på rätt saker som driver projektet framåt.
För att få en positiv atmosfär och en god kundrelation kan det vara så enkelt för Frida som att låta bli att konversera på mail, och istället ta ett Teamsmöte med kunden eller bara ringa upp.
– Det är enklare med dialogen om man möts och kan prata med varandra. Jag bryr mig om mina kunder och vill förstå och sätta mig in i hur den bästa lösningen ska göras för dem.
Fridas bästa tips för att utveckla goda kundrelationer!
- Om du är uppriktigt intresserad av kundens väl så ger sig det mesta.
Vill du läsa fler tips från våra experter? Ladda ner vår handbok – Den unika kundrelationen.