Kundrelationer

Håll dig uppdaterad, dela med dig och utbyt kunskap!

För Carina Claesson är det viktigt att vara uppdaterad med det senaste inom lösningsdesign och teknisk utveckling. Det handlar om att ständigt förse sig själv med den senaste kunskapen, men också att dela med sig av kunskap och erfarenheter till sina kollegor, branschkollegor – och framförallt till sina kunder.

Carina Claesson, Systemarkitekt, MVP delar gärna med sig av sin kunskap
Carina Claesson, Systemarkitekt, MVP

”Våga ifrågasätta och gör inte bara som kunden säger!”

Respektera varandras åsikter, lyssna på varandra, ha kunskap om och förståelse för att vi har olika personligheter. Det är viktigt tycker Carina, som jobbar som systemarkitekt på CRMK. Detta gäller både i hennes kundrelationer och i sitt samarbete med kollegorna.

– Jag är experten som delar med mig av kunskap, men jag är också bra på att ifrågasätta och komma med idéer kring hur saker och ting kan lösas. Jag vill göra saker enkelt och gillar att skapa struktur tekniskt sett och komma med bra lösningar.

I arbetet som systemarkitekt handlar det mycket om att möta kundens krav och gemensamt med kunden komma fram till olika lösningar. Det gäller att Carina har koll på roadmap för olika produkter och tjänster primärt från Microsoft, så att hon vet hur lösningarna ska byggas för att fungera bra även framåt sett.

– Att ha koll på plattformens begränsningar och möjligheter påverkar hur vi designar lösningar.

Kunskapsdelning är ständigt pågående för Carina i hennes arbete. Hon tillbringar också tid för att dela kunskap i branschen och delar veckovis med sig av tips och inlägg.

CRMKs leverans och arbete präglas av ”win-win” där vinsten av insatsen ska ge alla parter goda effekter. Att styra upp arbetet kring hur lösningar tas fram hos kunder är centralt i Carinas arbete, det blir helt klart en ”win-win” när det lyckas.

– Vi tar fram en lösning som underlättar vardagen för våra kunder och även för deras kunder. Till exempel att deras kunder enklare kan rapportera in saker till vår kund eller lättare hitta information med hjälp av en lösning som vi har varit med och tagit fram. Vår kund kan då spara tid och de får nöjdare kunder. Det är verkligen ”win-win”.

Carinas bästa tips för att utveckla kundrelationer!

  • Var ärlig
  • Flagga risker tidigt
  • Tänk på olikheter hos varandra
  • Våga ifrågasätta och gör inte bara som kunden säger

Vill du läsa fler tips från våra experter? Ladda ner vår handbok – Den unika kundrelationen.

Håll dig uppdaterad med kunskap

  • Power Platform Weekly – Carina har aktivt koll på vad branschkollegor världen över delar med sig av i form av nya artiklar, videos och podcast-avsnitt varje vecka. Tillsammans med andra personer sammanställer hon detta samt nyheter från Microsoft i Power Platform Weekly varje måndag morgon.
  • Power Wiki – Samlad kunskap där vem som helst kan skapa ett konto och dela med sig av sina
    kunskapar.
  • Carinas egna blogg – Hon lever som hon lär! Carina har också en egen blogg: carinaclaesson.com
  • CRMKs kunskapsdelning

Är du nyfiken på att veta mer om Carina? Mer information om Carina Claesson hittar du här.

Kontakta oss med dina frågor!

Känner du dig osäker eller är du redo att komma igång? Kontakta oss så svarar vi på alla frågor eller föreslår ett uppstartsmöte där vi går igenom era behov.