Svenska Röda Korsets resa till molnet med Dynamics 365

Röda Korset, världens största organisation för kris- och katastrofhjälp, har tillsammans med Microsoft och deras partner CRM-Konsulterna (CRMK) tagit stora kliv framåt i digitaliseringen. Genom att implementera Dynamics 365, en modern plattform för hantering av kundrelationer och resursplanering, har Röda Korset kunnat förnya och effektivisera sina arbetsprocesser. Och vinsterna är många.

Vad har ni för utmaningar? Vill du veta mer om hur vi på CRMK kan hjälpa din organisation med ert digitaliseringsarbete? Kontakta oss för att boka in ett första möte eller workshop.

Ett viktigt uppdrag kräver smarta system

Röda Korset har en lång historia av att bistå i nödsituationer och stödja samhällen vid behov. Med utmaningen att effektivisera sin verksamhet och maximera sitt bidrag, vände sig Svenska Röda Korset till CRMK för experthjälp. Martin Tägtström, IT-chef på Svenska Röda Korset, berättar varför valet föll på Dynamics 365 och CRM-Konsulterna.

Martin Tägtström, IT-chef Svenska Röda Korset
Martin Tägtström, IT-chef Svenska Röda Korset

– Vi är experter på vår verksamhet och de behov som de digitala verktyg vi använder måste möta. Men att konfigurera och införa dem på det smartaste sättet är utanför vår expertis. Därför behöver vi bra och stabila leverantörer för att kunna hjälpa oss göra detta på effektivaste sätt.

Sofia Johansson, produktägare för CRM på Svenska Röda Korset, understryker komplexiteten i deras behov.

Sofia Johansson, produktägare CRM Svenska Röda Korset
Sofia Johansson, produktägare CRM Svenska Röda Korset

– CRM-plattformen är ett av våra viktigaste system. Vi hanterar många olika typer av relationer, med bland andra givare, medlemmar och volontärer. Vi behöver en plattform som hjälper oss att se helheten i dessa relationer för att kunna skapa relevant kommunikation.

Ordning och reda med Dynamics 365

CRMK, med vd Kathrine Hogseth i spetsen, tog sig an uppgiften att digitalisera och effektivisera Röda Korsets arbetssätt med hjälp av Microsoft Dynamics 365.

Kathrine Hogseth, vd på CRMK
Kathrine Hogseth, vd på CRMK

– CRMK är Microsoft-partner, vilket betyder att vi arbetar väldigt nära Microsoft och så klart med Svenska Röda Korset i detta fall, för att få bästa möjliga utväxling av plattformen. Dynamics 365 hjälper till att hålla ordning på alla interaktioner, vilket är avgörande för strukturen och översikten i organisationens arbete, förklarar Kathrine.

Microsoft Dynamics 365 är en samling intelligenta affärslösningar som hjälper verksamheter att göra det dagliga arbetet smidigare på samma gång som det ger en förbättrad kundupplevelse. Det gör företag mer anpassningsbara utan att öka kostnaderna.

Flexibelt och kostnadseffektivt

Med smarta funktioner för delning och lagring har Dynamics 365 möjliggjort en övergång till molnet, vilket är i linje med Svenska Röda Korsets uttalade molnstrategi. Dessutom erbjuder systemet flera vinster, menar Martin.

– Flytten till molnet ger oss enklare serverhantering, flexibilitet att både skala upp och ner prestanda och kapacitet, vi har lägre kostnader, men framför allt att det är bättre för framtiden med nya möjligheter att snabbt addera ny funktionalitet.

Sofia Johansson delar också med sig av några av de fördelar de sett med Dynamics 365.

– Vi har börjat använda ny funktionalitet som virtuella tabeller och vi har integrerat med Power BI. Detta öppnar för ännu större möjligheter, särskilt när det gäller AI och automatiseringar, som ligger framför oss.

Framtiden är ljus med Svenska Röda Korsets CRM-lösning

Det lyckade samarbetet med Microsoft och CRM-konsulterna har varit centralt för projektets framgång.

– Det bästa med CRMK har varit deras förmåga att förstå våra komplexa behov och omsätta dem till praktiska lösningar. Dynamics 365 gör det möjligt för oss att ha en lösning som verkligen passar oss. Vi kan lägga till ny funktionalitet vid behov och sett till helheten sparar vi faktiskt pengar, säger Martin.

Både Röda Korset och CRMK ser fram emot nästa steg i deras samarbete, och Kathrine Hogseth ser stora möjligheter framåt.

– Vi är glada för att vi får fortsätta stödja Svenska Röda Korset i deras resa och utforska ny teknik som kan bidra till deras otroligt viktiga arbete.

Om Svenska Röda Korset

Svenska Röda Korset grundades redan 1856 och är en ideell organisation. De är Sveriges största humanitära frivilligorganisation med omkring 25000 volontärer i fler än 400 lokalföreningar.

För att kunna hjälpa sina medlemmar på bästa sätt och säkerställa sin data har de nu tagit klivet till molnet med Microsoft Dynamics 365.

Kontakta oss med dina frågor!

Känner du dig osäker eller är du redo att komma igång? Kontakta oss så svarar vi på alla frågor eller föreslår ett uppstartsmöte där vi går igenom era behov.