Verksamhetsutveckling

Kunskapsdelning främjar framgång

Möt Alessandro Peretti, applikationskonsulten och filosofen som tror på att sann passion och ett genuint intresse för kundernas utmaningar är grunden för all utveckling. Han är en Microsoft Certified Trainer (MCT) som gärna delar med sig av sin kunskap och är en uppskattad utbildare inom Dynamics 365 och Power Platform. Ta del av hans främsta tips om hur du kan utvecklas i din yrkesroll och om vikten av att hålla dig uppdaterad på plattformen.

Alessandro Peretti, Applikationskonsult och MCT på CRMK
Alessandro Peretti, Applikationskonsult och MCT på CRMK

Varför det är viktigt att dela kunskap

Att lära sig nytt och att dela med sig av sin kunskap är något som Alessandro brinner för och som är en av hans starkaste drivkrafter. Kunskapsdelning är en grundläggande komponent för att säkerställa framgång och hållbarhet i alla organisationer. Det främjar innovation, förbättrar beslutsfattande och ökar effektiviteten. För oss på CRMK är det en viktig del av vår kultur och vårt sätt att arbeta, det hjälper oss att kontinuerligt förbättra våra tjänster och leverera hållbara lösningar till våra kunder.

– Man får aldrig stå still och man måste vara redo att lära sig något nytt varje dag. Utöver det så är plattformen under ständig utveckling, och varje ny funktion (eller en ny Copilot!) behöver vi förstå för att kunna integrera den i våra kunders verksamheter.

Han fortsätter:

– På CRMK finns alla sorters av kunder. Jag möter företag och organisationer i alla storlekar, alla med unika behov och intressanta verksamheter som vi behöver förstå. Jag behöver därför ständigt lära mig nya saker som jag sedan kan dela med mig av. Det är win-win för alla!

Rollen som utbildare

Att dela med sig av sin kunskap gynnar både den enskilda individen och organisationen. Och ibland krävs det att kunskap delas under mer ordande former som i utbildningar. Alessandro är Microsoft Certified Trainer (MCT) och en uppskattad utbildare som gärna bjuder på kunskap och filosofi under workshops och utbildningar med våra kunder. Han tror att nyckeln är att själv vara genuint intresserad av kundens verksamhet.

– Var passionerad. Det spelar ingen roll om vilken bransch du arbetar med. Om det är intressant för kunden så ska det ska vara intressant för dig. Jag kan inte tänka på ett enda tillfälle där jag har ångrat att jag lärde mig något nytt om en verksamhet. Dina kunder och åhörare kommer märka engagemanget och lättare ta till sig det du vill förmedla.

Alessandro har lång erfarenhet av att utbilda människor inom försäljning och servicesektorn och han vet vad som behövs för att nå fram.

– Glöm inte att lyssna – men var också proaktiv! Genom att repetera och sammanfatta det du gått igenom får du chans att se om det du vill förmedla nått fram. Kunskap bygger alltid förtroende men om du inte vet svaret på en fråga kan du alltid ta reda på det och återkomma senare. Jag har fantastiska kollegor som jag alltid kan stämma av med om jag själv inte vet svaret direkt.

En företagskultur som främjar kunskapsdelning är viktigt tycker Alessandro och han uppskattar det fokus som CRMK har.

– Det ger en arbetsplats där lärandet och initiativtagandet har högsta prio och det tycker jag är oerhört spännande och utvecklande. Det borde alla få ha.

Att hålla sig uppdaterad om AI

AI har blivit en del av vår vardag, ett hjälpande verktyg som underlättar vårt arbete och vår kunskapsinhämtning, men som också ställer krav på oss att fortsätta lära och utvecklas. Alessandro ser de många möjligheterna med AI men poängterar att det även handlar om att vi måste förändra vårt arbetssätt för att nyttja den nya tekniken.

– AI, AI, AI, oavsett vad man tycker och tänker så är det hetaste i branschen och därför väldigt viktigt att förstå vad AI kan och inte kan göra, hur den fungerar och hur vi som konsulter och våra kunder bäst kan utnyttja det.

AI är alltså ingen fluga utan är här för att stanna i plattformen. Men att det handlar om ett kontinuerligt lärande påminner Alessandro om:

Om ett år kommer vi ha en bättre förståelse för teknologin. Jag tror att AI-utvecklingen fortsatt kommer vara prio ett (det är ingen slump att Microsoft har satsat så stort på den) och att vi bara sett början på möjligheterna. Med en mognare Copilot i Dynamics 365 kommer stort fokus ligga på att lära sig mer om hur man arbetar i plattformen med hjälp av AI. Och här har vi som konsulter en viktig roll i att dela den kunskapen.

Nya erfarenheter bidrar

Problemlösning i alla dessa former är något som intresserar Alessandro även på fritiden. Det kan vara i form av korsord, escape rooms eller hängandes från en vägg i bouldelering. Med sin akademiska bakgrund inom filososfi från universitetet i Bologna och sin tidigare erfarenhet inom försäljning och service vågar han utmana och utveckla både sina kollegor och våra kunder utifrån nya infallsvinklar.

– Från min tid inom försäljning och kundtjänst har jag lärt mig vikten av proaktivitet. Kunderna ska aldrig känna sig vilse. Genom att alltid ligga ett steg före och visa omtanke kan vi skapa nästan magiska kundmöten där vi hjälper till att lösa kundernas utmaningar och dela kunskap.

Kundmöten och utbildning är Alessandro expert på. När han delar med sig av sin kunskap uppstår magi och många intressanta samtal. Men allt handlar inte om Dynamics 365 och Power Platform. Med stor kunskap om vin, överträffar han allas förväntningar och kan trollbinda vem som helst. Krydda det med tips från norra Italien och vi drömmer oss bort till Alessandros hembygd.

Tre tips om kunskapsdelning från Alessandro Peretti

  • Kontinuerligt lärande: För att helt kunna dra nytta av AI och ny teknik är det viktigt att ständigt lära sig nytt och anpassa sitt arbetssätt.
  • Proaktivitet: Genom att ligga steget före och visa omtanke kan man skapa effektiva och givande kundmöten.
  • Var generös: Dela din kunskap och erfarenheter, både inom teamet och med kunder. Det leder till nya insikter och förbättrade lösningar. Och intressanta samtal!

Vill du ha fler tips? Vi har sedan tidigare skapat en handbok, Den unika kundrelationen, där ett urval av våra konsulter delar med sig av sina erfarenheter.

Kontakta oss med dina frågor!

Känner du dig osäker eller är du redo att komma igång? Kontakta oss så svarar vi på alla frågor eller föreslår ett uppstartsmöte där vi går igenom era behov.