– inte det kunden tror den vill ha!
Skulle jag gilla att jobba i systemet? Vad behöver användaren? Vad behöver kunden? De olika perspektiven tar Rickard Norström fram till bra leveranser. Rickard har varit med sedan starten för CRMK för 10 år sedan och vet hur en bra lösning ska tas fram.
”Det måste inte alltid vara stora insatser som gör skillnad, ibland är det de mindre och rätta insatserna som får det att hända.”
Det här med att sätta sig i användarnas sits och tänka efter om man själv skulle gilla att jobba i systemet har varit ett mantra för Rickard.
– Det hela handlar om att leverera nytta till kunden, att se till att lösningen är det kunden behöver och kanske inte det kunden tror den vill ha.
– Vi måste belysa användarens perspektiv för att få bra resultat.
Ur ett tekniskt perspektiv så har Rickard genom åren varit iblandad i IT och har en grundläggande förståelse hur olika system samverkar och jobbar.
– Det är viktigt att hålla sig uppdaterad i hur ekosystemet rör och utvecklar sig. Om något verkar vara en mindre bra lösning så försöker jag förmedla det, samtidigt måste man vara öppen för att man inte alltid har hela bilden och behöver revidera sin ståndpunkt.
En win-win tanke kan vara att använda befintlig teknik istället för att utveckla nytt eller att göra en effektiv lösning som inte kräver så mycket underhåll.
– Det måste inte alltid vara stora insatser som gör skillnad, ibland är det de mindre och rätta insatserna som får det att hända.
Rätt lösningar underlättar för kunderna
Rickard har en kreativ sida där skaparlusten kommer fram i lösningarna.
– Jag tog fram ett litet program för att beräkna tid som tekniker har jobbat för löneuträkning för en del av en koncern.
Att det sedan har lett till att andra delar i koncernen också vill ha funktionen känns verkligen bra då det kommer till nytta för fler.
– Behoven såg lite olika ut i koncernen, så det har behövts göras vissa modifieringar, men det är alltid kul när det man gör används och att det gör arbetet enklare för våra kunder. Lösningen är det våra kunder behöver, inte det som de initialt tror att de vill ha.
Vill du läsa fler tips från våra experter? Ladda ner vår handbok – Den unika kundrelationen.
Är du nyfiken på att veta mer om Rickard? Mer information om Rickard Norström hittar du här.