Hur tar du hand om dina varma Leads?
Varma Leads är en färskvara.
Har du haft ett event, eller på annat sätt kommit i kontakt med en eller flera potentiella nya kunder? Då behöver du ha en plan för hur du ska ta till vara på dessa utan att någon av dem blir liggande utan åtgärd och därmed svalnar.
Till att börja med ser du så klart till att de hamnar i ditt CRM. Men det finns fler steg än så för att se till att dina leads inte glöms.
Du som administratör eller Super User kan skapa bra och väl fungerande förutsättningar för ansvariga säljare att följa upp på sina varma Leads. På det viset säkrar du att inget faller mellan stolarna och riskerar att glömmas bort.
Här följer ett exempel där jag visar hur man enkelt sätter upp ett arbetsflöde som skapar upp telefonsamtal mot säljarnas nya Leads.
Se först till att alla era nya Leads finns i ert CRM.
I din lösning för anpassning, skapa ett nytt arbetsflöde. Ge processen ett passande namn.
Välj först entiten Lead och kategori Workflow. I nästa steg välj ”Organization” och ”As an demand process”.
Sätt sedan de villkor som önskas för att filtrera ut vilka Leads som ska få ett telefonsamtal. Filtreringen kan vara baserat på till exempel ett visst datum, eller ett geografiskt område (baserat på adress). I det här exemplet har jag nöjt mig med villkoren status (är lika med öppet) samt att det finns ett telefonnummer.
Mall för telefonsamtalen
Skapa därefter mallen för telefonsamtalet. Det finns möjlighet att använda både statiska och dynamiska värden. Här har jag valt att ge alla samtal Subejct ”Ring angående höstkampanjen”. I övrigt så har jag hämtat data från relaterat Lead. Ägaren till telefonsamtalen sätts också till ägaren av relaterat Lead. Avsluta genom att trycka save and close.
Glöm inte att aktivera arbetsflödet samt publicera lösningen.
För att köra arbetsflödet, gå till till Leads-entiteten, välj önskad vy, samt markera de poster som arbetsflödet ska köras mot. Arbetsflödet hittar du tillsammans med Flow under de tre prickarna längst till höger. Välj ditt nya arbetsflöde och tryck kör.
Det går även bra att välja ut önskade Leads med avancerat sök och köra arbetsflödet därifrån och skapa telefonsamtalen den vägen. Använd det sätt som passar bäst.
Under aktiviteter och telefonsamtal hittar du nu de nya samtalen skapade av arbetsflödet.
Vill du veta mer om hur du på bästa sätt hanterar dina leads i Dynamics 365? Fyll då gärna i formuläret för att bli kontaktad så berättar vi mer än gärna!