Kundrelationer

Teknik och människan i samspel

Träffa Isak Eriksson som arbetar som applikationskonsult inom Microsoft Power Platform och Dynamics 365 med lite extra fokus på Customer Insights. Givande för Isak är att som expert kunna få fram lösningar i systemet som ger en effekt i hela kundens organisation. Ett framgångsrikt projekt för Isak är när systemet maximeras och användningen effektiviseras, då nyttjas all potential.

Isak Eriksson
Isak Eriksson, applikationskonsult på CRMK

Rollen som expert – en balansakt i smått och stort

När vi på CRMK implementerar system som till exempel Microsofts marknadsmodul Customer Insights, som Isak är expert på, så handlar det om att kunna ge kunderna de bästa råden om hur systemet bör användas utifrån deras specifika önskemål. Att konfigurera systemet på ett effektivt sätt är nödvändigt för att ge bästa värde och leverans till kunden. Det är en balansakt att se små saker som kan vara avgörande för kunden och samtidigt se en större bild där flera användare i organisationen ska kunna få systemet funktionellt i deras vardag.

– De mest intressanta projekten är de där jag kommer nära kunden och får en djup förståelse för hur Dynamics 365 spelar en roll i deras organisation. Jag uppskattar att både kunna maximera systemets potential och effektivisera användningen, säger Isak.

Han betonar vikten av kommunikation i arbetet. Det handlar om att löpande kommunicera med kunden och sina kollegor så att alla får insyn och samsyn i arbetet.

– Jag själv som expert får inte ”försvinna iväg” i tekniken, utan behöver ständigt kommunicera vad jag gör och vad som händer på vägen. Det är avgörande att frekvent hålla kontakten med kunderna, både när det behövs och när det inte är lika nödvändigt för att visa sin närvaro, för att skapa relationer som bygger förståelse, gemenskap och tillit.

Kommunikationen i centrum

Att kommunicera löpande ger en bra grund i att skapa goda kundrelationer för Isak. Men det kan vara både svårt och enkelt att få kundrelationen att bli djupare och en relation där respekt och dialog finns. Det finns aldrig något facit menar Isak, men det är viktigt att känna av rummet till en början och förstå kundens interna relationer. Att bygga långsiktiga relationer gör du genom att fråga mycket och ofta, och att visa ett genuint intresse för kunden både professionellt och privat. Men kundrelationer bygger man såklart genom att göra en bra leverans, något som Isak lägger mycket av sin tid på. Vidare så har teamet alltid en central plats i kundleveransen, och där får Isak ut mycket utav att föra dialog och utbyta erfarenhet med sina kollegor.

– Kommunikation blir man bra på medan man ”gör”, jag lär mig hela tiden. Jag har samlat på mig erfarenheter genom åren för hur kommunikationen görs bäst, men kommunikationen behöver ändå alltid skräddarsys efter de man jobbar med och beroende på uppdrag.

Bygga kundens självförtroende kopplat till leverans

Senaste tiden har Isak varit aktiv i ett projekt för ett företag där de har flera system för marknadsföring och två instanser av Dynamics 365, där marknadsdelarna också finns med. Målet i projektet var att effektivisera och övergå till att använda Dynamics 365 på heltid. Det viktigaste för teamet var kommunikation och närvaro, vilket hjälpte honom att bygga deras tillit och förstå helhetsbilden.

Jag är mest nöjd med att kunna agera som expert och hjälpa till att effektivisera en organisation samt lösa utmaningar som kan kännas omöjliga till en början, säger Isak.

Det viktigaste var att tillsammans med kunden bygga deras självförtroende i och med Dynamics 365. Att ha en centraliserad plattform för alla behov och säkerställa att kunden har tillgång till kvalitativa data de kan lita på. Kunden fick nytta av att ha kompetenta personer som kunde nyttja systemet effektivt samt att all information var samlad, vilket möjliggjorde vidareutveckling och nya insikter.

Alltid engagerad och uppdaterad

Kompetensutvecklingen är central på CRMK och det är något som Isak uppskattar. Det bästa för Isak i sitt jobb är att han känner att han aldrig slutar att utvecklas. Genom att han får möjlighet att arbeta med många olika kunder, kompetenta kollegor och systemets konstanta utveckling så tvingas han alltid hålla sig engagerad och uppdaterad.

Att ha tagit en masterutbildning inom Business & Ekonomi, kombinera det med att hålla sig i framkant inom Microsoft’s utbud av affärsapplikationer och få komma ut och arbeta hos kunder, gör att Isak får möjlighet att använda vad han lärt sig i praktiken. Isaks kollegor ser honom som en frisk fläkt som kan komma med nya infallsvinklar och se på plattformen med helt nya ögon, från ett perspektiv som andra med längre bakgrund kanske inte har.

Hans många timmar i simbassängen som ung, har lärt honom att finslipa detaljer och att ständigt sträva efter att bli lite bättre varje dag. Något som rimmar väl med CRMKs paroll att utmana och utveckla.

Isak ägnar tid till att kompetensutveckla sig inom AI och ser det som en kritisk digital utveckling både nu och framöver. Han anser att det som kommer att vara avgörande framåt är hur man anpassar systemen för AI, vilket kommer att påverka hela branschen.

Tre tips från Isak för optimering av både teknik och organisation:

  • Kommunicera löpande! Sätt upp rutiner för hur ni i teamet kommunicerar pågående arbete samt hur kommunikationen sker med kund.
  • Värdera både tekniken och användarna genom hela processen. Det är en balansakt för att få smått och stort att samspela.
  • Välkomna digital utveckling som något som tillför! Lev i utvecklingen för att hålla dig engagerad och uppdaterad.

Vill du ha fler tips? Vi har sedan tidigare skapat en handbok, Den unika kundrelationen, där ett urval av våra konsulter delar med sig av sina erfarenheter.

Kontakta oss med dina frågor!

Känner du dig osäker eller är du redo att komma igång? Kontakta oss så svarar vi på alla frågor eller föreslår ett uppstartsmöte där vi går igenom era behov.