CRMK värderar sin personal högt. Det är aldrig något problem med att få stöd eller resurser för att genomföra viktiga projekt och aktiviteter. Thomas Passad trivs på företaget och lyfter fram att ständig kompetensutveckling pågår, något som ger resultat i leverans till kunderna.

”Kom ihåg att det är människor vi arbetar med. Det är inte förbjudet att ha roligt eller skratta tillsammans med sina kunder.”
På CRMK är Thomas expert inom applikationer och håller flera utbildningar.
– På CRMK får jag hela tiden möjligheter att testa nya funktionaliteter och utveckla mina egna kunskaper. Och som ett led i det får våra kunder en förenklad och mer strukturerad vardag. Till exempel kan en säljare slippa manuell hantering av offerter och får en systematiserad hantering som görs med en knapptryckning.
Det märks att Thomas är engagerad i sina kunder och projekt. Han berättar engagerat om ett projekt som till en början var riktigt utmanande, men som slutade med att vara en resa som Thomas värderar högt under sina år på CRMK.
– När vi startade projektet för ett par år sedan så var kunden rätt missnöjd med CRM i allmänhet. Men vårt team tillsammans med kunden vände skutan fullständigt. Idag är Dynamics 365 en stor del av deras säljavdelning och flera andra avdelningar har nytta av det. Vi startade med små steg i början, där det endast var ett extremt nerskalat säljstöd och sedan har vi växlat upp systemet till att även innefatta tredjepartsprodukter och mycket automatiseringar. Vi gick på en del minor på vägen, men det utvecklades med tiden och idag känns det som att jag är en del av deras personalstyrka också, relationen har blivit så tät på vägen.
Var lyhörd för oro och funderingar
Att få till långsiktigt hållbara kundrelationer är viktigt för Thomas och alla på CRMK. Inte bara att systemen och lösningarna ska anpassas, utan också att få systematiken kring kundhantering att fungera. Det hela handlar om att samverka med människor. Att gå in i ett nytt verktyg är en förändring och förändringar kan göra ont.
– Det gäller att vara lyhörd för oro och funderingar. Få människor att känna sig sedda och lyssnade på. Vi ska ju hjälpa våra kunder, inte bara trycka ett verktyg i knät på dem. Och jag brukar påminna om att det är människor vi arbetar med. Det är inte förbjudet att ha roligt eller skratta tillsammans med sina kunder.
Vi löser saker tillsammans
Då Thomas håller många utbildningar så kommer det ofta flera frågeställningar som han får ta tag i. Där är kollegorna på CRMK helt ovärderliga.
– Vi har fantastiskt kompetenta människor på CRMK med fantastisk erfarenhet och flera har MVP-titlar. Vi löser saker tillsammans och stöttar varandra med kompetenser.
Men att jobba med utveckling av system och plattformar är ständigt i utveckling, och ibland har man inte svaret direkt. Thomas fortsätter:
– Ingen kan allt om den här plattformen, det är för mycket att be om. Men att då vara tydlig och ärlig gentemot kunden och ibland sträcka upp handen och säga ”tyvärr, det här känner jag inte till” är viktigt. Och svårt. Sen ska det givetvis följas upp av ”men jag tar med mig det och får be att återkomma i frågan”.
– Att vi delar kompetens internt och externt stärker leveransen till kunden. Vi kommer aldrig att sluta utvecklas kompetensmässigt, det gagnar oss och våra kunder, för vi är ingenting utan våra kunder, avslutar Thomas.
Thomas bästa tips för att utveckla kundrelationer!
- Lyssna på människor och dina kunder, försök sätt dig in i deras situation och tankar.
- Bli ingen ”JA-sägare”. Ibland kan det vara bra med ett visst mått av ”provokation”. Ni kanske har arbetat si eller så förut, men behöver ni verkligen göra det framöver? Kan ni tänka er att gå den här eller den här vägen?
- Kom ihåg att det är människor vi arbetar med. Det är inte förbjudet att ha roligt eller skratta tillsammans med sina kunder!
Vill du läsa fler tips från våra experter? Ladda ner vår handbok – Den unika kundrelationen.
Är du nyfiken på att veta mer om Thomas? Mer information om Thomas Passad hittar du här.