Möt Jesper Jonsson, lösningsarkitekten och strategen med superkraften att vara bred inom plattformen. Genom kundprojekt har han fått vara med i sammanhang där allas unikas sidor, erfarenheter och kunskaper tas till vara och bidrar till delaktighet och uppskattade nya lösningar. Ta del av hans främsta tips om hur du kan få till riktigt bra kundrelationer.

Var och en bidrar till en helhet
Ibland är man med från början i ett projekt där det ska tas fram en ny lösning. Ibland har en lösning tagits fram successivt, vuxit genom åren, inom olika projekt, och med olika projektdeltagare. När det både finns lång teknisk historik och verksamhetshistorik, så ryms i de flesta fall inte alla detaljer hos en och samma person. Då är det extra viktigt att tänka på att alla kan vara med och bidra med sitt, tycker Jesper.
– Alla bidrar med sin historik, både om den nuvarande lösningen och hur nya lösningar kan passa in, då ingen själv kan veta eller ens ta hänsyn till allt i en komplex lösning.
Han lyfter gärna fram hur han hos en kund har fått vara med om en arbetsmiljö där allas unika sidor, erfarenheter och kunskap berikar helheten. Där arbetar man med förhållningssättet att ingen kan allt och att alla kan bidra oavsett kompetensnivå eller tidigare erfarenheter.
– Denna kund har arbetat mycket med att få alla att känna sig delaktiga, oavsett hur länge de varit med i projektet och arbetat med Microsoft Business Applications. Alla bidrar utifrån bästa förmåga och olika infallsvinklar berikar både relationerna och slutresultatet.
Tänk på kundens slutkund när du designar lösningar
Jesper poängterar att slutkunden är viktig att inte glömma bort. Leveransen ska inte bara vara värdefull för våra direkta beställare utan även för deras kunder. Därför är det avgörande att förstå vem deras kunder är och vilka utmaningar de möter. Om vi lyckas med detta, kommer våra beställare att få nöjdare kunder och själva vara mer tillfredsställda med vår insats.
– Försök förstå och sätta dig in i din kunds affärsmodell och arbeta utifrån att förstå dig på deras slutkunder. På så sätt kan du och din kund prata samma språk och i längden kan du förhoppningsvis bidra till att din kund får nöjdare kunder.
Det är inget nytt att sätta kunden främst, men Jesper lyfter hela teamets roll för att nå dit och att lösningen ska bli hållbar. Viktiga delar i projekten är att man löpande kan leverera funktioner som underlättar inte bara användarnas utan även slutkundernas vardag. Samtidigt ska lösningen bli förvaltningsbar för teamet.
– Det jag varit mest nöjd med är hur snabbt jag kunnat sätta mig in i och levererat nya funktioner och värden till kunden, och förhoppningsvis även till kundens kund tack vare mina teammedlemmar.
En strateg med bredd inom plattformen
Jesper arbetar som lösningsarkitekt inom Microsoft Dynamics 365 och Power Platform. Om man frågar honom själv vilken hans superkraft är, får man svaret att det är just bredden av kunskap. Han kan lite om allt inom plattformen och det är oftast de breda frågorna han arbetar med i olika projekt. Vad som är mest spännande och utvecklande i hans roll? Bredden så klart.
– Att jag får göra allt från att samla krav eller förstå ett affärsbehov eller affären i sig, till att sedan översätta det till en teknisk skiss eller lösning och därefter implementera, leverera och stå för lösningen.
Frågar man Jespers kollegor om hans superkraft, då blir svaret att när man behöver en expert inom strategi och analys är det honom man går till. Analys, insamling av information, transformation och visualisering är nämligen områden som Jesper har specialiserat sig lite extra inom och han har stort intresse för alla möjligheter att lösa det med hjälp av Power BI och Microsoft Fabric.
Under sin studietid arbetade Jesper med IT-support och det är en erfarenhet han gärna lyfter fram som en fördel för att själv kunna sätta sig in i hur hans kunder har det i sin vardag och hur deras behovsbild kan se ut.
– Att jag själv har suttit och arbetat operativt i ärendehanteringssystem med frågor som kom direkt från kunderna, har gett mig insikter och erfarenhet som jag har med mig i mitt nuvarande arbete. Dels hur en sådan organisation kan organiseras på ett fördelaktigt sätt och dels vilka krav som ställs på ärendehanteringssystem.
Vad du kanske inte visste om Jesper är att han tidigare har arbetat som sotare. Förståelse för schemaläggning och att arbeta efter strikt planering är något han har med sig därifrån. Kanske kan det bidra till bättre förståelse för en del av våra kunders utmaningar. Han har också spelat hockey i sin ungdom och redan där fick han känsla för hur man kan få till bra teamwork.
Jesper är också den som fått flera hos oss på CRMK att tänka mer strategiskt. Han har nämligen en gedigen erfarenhet från olika typer av brädspel. Det händer att Jesper tipsar kollegor om olika brädspel och även sammankallar till en spelkväll. Han är en riktig strateg ut i fingerspetsarna, med stor bredd i sina kunskaper, inte bara på jobbet med andra ord.
Fem tips från Jesper Jonsson hur du kan utveckla dina kundrelationer
- Var ärlig med kunden och dig själv – det kommer du alltid längst med!
- Lyft fram det som fungerar bra. Innan du går in på det som kan förbättras!
- Alla kan bidra! Olika infallsvinklar berikar både teamet och slutresultatet.
- Sätt dig in i kundens verksamhet och försök att förstå slutkunden – så att ni pratar samma språk.
- Designa alltid lösningar genom att ”Begin with the end in mind”. Det gynnar även slutkunden.
Vill du ha fler tips? Vi har sedan tidigare skapat en handbok, Den unika kundrelationen, där ett urval av våra konsulter delar med sig av sina erfarenheter.