Med CRM-systemet Dynamics 365 kan du göra i stort sett allting relaterat till din verksamhet. Från det enklaste säljstödet där du använder dig av konton och kontakter och förenklad säljprocess, till enorma implementationer som kan involvera resurshantering, schemaläggning, fakturering, projekthantering, och fältservice. Dynamics 365:s smörgåsbord blir bara större och större.

Det finns helt enkelt väldigt mycket att implementera och det är väldigt lätt att likt ett barn vilja ha allt på en gång. Mycket data ger fina uppföljningar och större möjligheter till kontroll stämmer visserligen. Men.

Därför måste du bromsa!

Det är den lilla delen att även om mycket automatiseras idag så är det fortfarande vi människor som de facto ska använda systemet.

Riskerna och fallgroparna är många och mardrömsscenariot är att dina medarbetare slutar att använda systemet och återgår till egna excelark. Användarvänligheten i ett CRM-system har vi tagit upp i en tidigare artikel och det här är en del av det. CRM ska vara enkelt att använda, så få klick som möjligt och framför allt så lite onödiga moduler i systemet som möjligt. En medarbetare på kundtjänst behöver kanske inte se flera olika formulär för ett ärende?

Less is always more

Det kan vara ett stort steg för många användare att börja med ett nytt system. Långt ifrån alla uppskattar förändringar av sin vardag. Därför bör du vara försiktig i implementationen av CRM.

Nyckeln är att börja smått. Baby Steps. Kryp före du springer.  Välj ut en avdelning i taget som får börja med systemet. Inled med att bygga upp kunddata och enklare uppföljning. På så sätt sänker du tröskeln och gör användarna bekväma. Det är inte, och ska inte vara, en stor förändring. CRM ska vara ett hjälpmedel och inte en börda.

När användarna använt systemet ett tag och blivit varma i kläderna. Då är det läge att höja ribban för första avdelningen och utöka användningsområdet.

Min erfarenhet säger mig att jobbar du enligt det här sättet. Då kommer den berömda djungeltrumman börja gå hos användarna och deras kollegor. Användarna märker att det fungerar som de önskar och djungeltrumman börjar.

Bara där är halva segern vunnen när steget tas till nästa gäng som ska in i systemet. De har redan en positiv bild av systemet. Samtliga inblandande går in i kravinsamlingen med en god vilja. Det kommer underlätta implementationen och leder förhoppningsvis till en fortsatt god spiral.

 

Model driven apps

Vi nämnde det stora smörgårsbordet i början. Tidigare pratade Sara Lagerquist om Power Platform. Där är model driven apps en användbar funktinaliltet. Det ger dig möjligheten att för varje avdelning plocka russinen ur kakan. Med egna skräddarsydda små appar ser dina användare bara det som är relevant. Det enormt stora Microsoft Dynamics blir med ens er egen lilla app. Självklart lika användbar i mobilen som i datorn. Med det nya gränssnittet i Dynamics 365 kommer användarna dessutom att känna igen sig. De här apparna kan ni givetvis också växa med i takt med att ert CRM-användande ökar. Det som i början kanske innehöll konto, kontakter och en säljprocess. Det sätter ni sedan själva gränsen för var det ska sluta.

Det ger dig också möjlighet att ha flera olika appar beroende på avdelning. Även om ni använder er av flera olika moduler inom Dynamics kan alla ha sin egen lilla ö. Utan risk att drunkna i all funktionalitet.

 

Sammanfattning

Med Dynamics 365 finns det idag så mycket funktionalitet så det är lätt hänt att vilja för mycket på en gång. Låt därför din implemenation ta tid, det kommer du tjäna på i längden. Om dina användare endast ser det som är relevant ökar förståelsen, och därmed användandet av systemet. Baby Steps vid implementationen kommer göra att djungeltrumman börjar gå hos dina användare och medarbetare som ännu ej är i systemet har på förhand en positiv syn.

Med Model Driven apps kan du både växa helt enligt dina egna preferenser och samtidigt låta varje avdelning få ha fokus på sin verksamhet.

VIll du ha hjälp med din CRM-strategi och/eller de funktionaliteterna Dynamics 365 erbjuder? Kontakta oss då gärna vi formuläret så berättar vi gärna mer!