Triolab är en ledande aktör inom diagnostik för sjukvård, veterinärvård och livsmedelsindustrin och har genom sitt samarbete med CRMK tagit stora steg i sin digitalisering. Sedan 2018 har CRMK varit en viktig partner för Triolab. Tillsammans har vi implementerat och utvecklat Microsoft Dynamics 365, effektiviserat arbetsflöden och förbättrat både användandet och kundupplevelse. Här berättar Leif Karlsson, servicechef på Triolab och Jiezzah Lindahl, servicekoordinator samt kvalitets- och miljöansvarig, om företagets resa och hur CRMK har bidragit till deras framgång.

Från service till fullskaligt CRM
Triolab och CRMK inledde sitt samarbete redan 2018 då Triolab sökte en partner som kunde hjälpa dem att implementera ett nytt CRM-system. Tidigare projekt hade varit allt för trögt och inte lett fram till önskat resultat. Behovet var ett effektivt CRM-system som kunde tillgodose företagets behov och förenkla det dagliga arbetet för medarbetarna. Vad som började som en systemimplementering av Field Service och Customer Service har utvecklats till ett långsiktigt partnerskap, där CRMK kontinuerligt har bidragit med anpassningar och förbättringar av Triolabs arbetsflöden och där både Sales och Customer Insights har adderats till CRM:et.
– Genom vårt samarbete med CRMK har vi fått ett helt system som inte bara fungerar utan också förenklar vårt arbete. Vi ser tydliga resultat i form av effektivare processer, mindre tidsåtgång och nöjdare kunder, säger Leif.
En viktig del av samarbetet har varit det förtroende som har byggts upp och där expertis och kontinuitet har varit viktiga faktorer.
Digitalisering i praktiken
Ett av de första målen i samarbetet var att effektivisera serviceprocesserna. Med CRMK:s hjälp har Triolab automatiserat flöden för registrering och fakturering av serviceordrar, vilket bland annat har minskat handläggningstiden från att en servicetekniker har genomfört sitt arbete till att kunden fakturerats. Hanteringen har gått från flera dagar till att ta endast cirka 15 minuter.
– Det här har varit en game-changer för oss. Genom att automatisera serviceordrar och hantera avvikelser direkt i systemet kan vi snabbt fånga upp och åtgärda problem, vilket gör att vi kan ge ännu bättre service till våra kunder. Tidsbesparingen har varit enorm, och vi har fått bättre kontroll på våra serviceavtal, säger Jiezzah.
Dessutom har Triolab implementerat funktioner för att samla in kundfeedback och hantera avvikelser direkt i systemet, vilket gör att företaget kan agera snabbt på potentiella problem och förstärka kvalitetsarbetet. De har även kunnat avveckla andra system och samla allt på ett och samma ställe.
Systemet utvecklas hela tiden men nu är de övergripande delarna på plats.
– Samtliga våra medarbetare använder systemet nästan dagligen, utifrån sin roll. Nu när de övergripande delarna finns på plats fortsätter arbetet med att förfina och använda de finesser som systemet erbjuder, säger Leif.
Han fortsätter:
– Vi har också samlat alla teknikers kompetens i CRM:et. Det ger oss en god överblick och gör att vi kan sätta upp handlingsplaner för kompetensutveckling. Vi har även ansvarsfördelning inlagt där. Det ska vara lätt att arbeta på Triolab!
CRMK tillför värde
För Triolab har CRMK varit mycket mer än en leverantör av IT-lösningar. CRMK har fungerat som en långsiktig partner, som inte bara har hjälpt till att implementera systemet utan också varit lyhörda för Triolabs specifika behov. Tillsammans har vi skapat en helhetslösning som är anpassad för deras verksamhet och som hjälper dem att bli än mer effektiva och kundorienterade.
– Vi har uppskattat CRMK’s förmåga att verkligen förstå vår verksamhet och våra behov. Deras kontinuerliga support och deras vilja att anpassa och förbättra systemet har varit avgörande för att vi ska kunna utnyttja det fullt ut. Jag vill framför allt lyfta fram Daniel Lindgren, lösningsarkitekt, som varit med från start samt Victoria Lindgren, projektledare och applikationskonsult. De utmanar och ifrågasätter oss på ett konstruktivt sätt som leder till att vi ständigt utvecklas, säger Leif.
Framtiden – Nästa steg i utvecklingen
Blickar Triolab framåt ser företaget en fortsatt utveckling av sitt system, med fokus på att utnyttja fler AI-funktioner för att optimera arbetsflöden och skapa ännu mer effektiva lösningar. De har även planer på att vidareutveckla sina integrationsmöjligheter för att koppla CRM-systemet med andra interna system och därigenom maximera sin effektivitet. Fördjupat användande av Power BI är också med i road-mappen framåt.
– Vi är i början på en spännande fas och tillsammans med CRMK ser vi många möjligheter att fortsätta utveckla vårt system. Vi är särskilt intresserade av att använda AI för att ytterligare effektivisera våra arbetsflöden och få ut mer av den data vi samlar in, säger Leif.
Han får medhåll av Jiezzah:
– Genom att ytterligare visualisera vår data kan vi dessutom förtydliga och förenkla den information vi har tillgång till och stärka vårt kvalitetsarbete.
Grattis till 15-årsjubileet, CRMK!
När CRMK nu firar 15 år vill Leif och Jiezzah skicka med en hälsning:
– Vi vill passa på att gratulera CRMK till 15 fantastiska år! Ert engagemang och er kompetens har haft stor betydelse för oss och vi ser fram emot många fler år av framgångsrikt samarbete.
Och vi på CRMK ser fram emot att fortsatt följa med på denna spännande resa som bara har tagit sin början.
Om Triolab
Triolab är Nordens största oberoende distributör inom diagnostik och life science, med över 40 års erfarenhet på den svenska marknaden. Företaget erbjuder ett brett sortiment av IVD-utrustning och lösningar till hälso- och sjukvård, veterinärvård, livsmedelsindustri och forskning. Triolab ingår i AddLife-koncernen, en ledande europeisk aktör inom life science, med över 2 200 anställda och verksamhet i 85 dotterbolag.