Här ska vi försöka reda ut benämningarna power user och superuser samt vad vi på CRM-Konsulterna menar när vi säger superuser. Detta är begrepp som allt oftare dyker upp inom framåtlutande organisationer som arbetar aktivt med sin digitalisering.
Vad menar vi på CRMK med superuser?
Kärt barn har många namn brukar det heta. Med superuser menar vi en person i verksamheten som kan lite extra om företagets verksamhetsstödjande system, är en förespråkare för systemet och en förebild och stöttepelare för användarna. Någon som är lite extra engagerad och inte sällan kan lösa många saker utan att behöva ta hjälp av oss som Microsoft-partner.
Vi har valt att kalla det superuser eftersom vi traditionellt sett har använt den benämningen i vardagligt tal när vi har pratat med våra kunder. Vi är medvetna om att superuser också kan ha en annan betydelse, nämligen ett särskilt användarkonto som är dedikerat för att hantera systemadministration. Helt enkelt ett konto med högre behörighet. Detta är inte vad vi menar när vi säger superuser. Här kan du läsa mer om vad vi tidigare skrivit om rollen som superuser.
Power user – expertanvändare
Vad som också är bra att känna till är att det finns ett annat etablerat begrepp för denna roll och det är power user. Det blir alltid extra klurigt när vi försöker ta ord från engelskan och använda som våra egna på svenska. Power user skulle också kunna benämnas expertanvändare.
Oavsett terminologin; en power user, expertanvändare eller en superuser enligt CRMKs benämning – tycker vi att detta är en mycket viktig roll hos våra kunder!
SuperPowerUser – en titel för framtiden?
Ibland kan en och samma person ha många hattar. Så vad skulle då en person som både kan det där lilla extra om applikationen och stöttar verksamheten men även har högre behörighet och kan göra admin-relaterade arbetsuppgifter kallas? Kanske en SuperPowerUser – för de är riktiga superhjältar!