I ett tidigare inlägg berättade vi om hur en low-code-plattform som Power Platform formar nya roller. Där nämnde vi även ett par roller som vi ser som mer traditionella. I det här inlägget kommer vi att mer ingående beskriva de roller som vi fortfarande ser som viktiga och som behövs för ett lyckat projekt.

Vi ser gärna på projekt som något vi gör i partnerskap med kunder, snarare än ”vi och dem”. Därför kommer vi inte beskriva rollerna uppdelat på kund eller leverantör. Vi vill också poängtera att roller kan ha olika innebörd hos olika företag. Det vi tar upp är typiskt för hur vi på CRM-konsulterna arbetar tillsammans med våra kunder.
Olika roller – alla lika viktiga
Verksamhetskännare och beslutsfattare
Vi vill börja med att poängtera hur viktigt vi tycker det är att få med oss verksamheten i ett tidigt skede. Det spelar ingen roll hur fina User Stories (krav) du skapar eller hur bra datamodell och UI du hittar på, om det inte är rätt personer som är med från början och talar om vad som är viktigt för just dem i deras vardag. Det krävs alltid ett visst engagemang från dem som kommer att använda den nya applikationen. De känner till det dagliga arbetet bäst, vilka utmaningar de har idag och de faktorer som ligger till grund för effektivare arbetssätt i framtiden.
Det är också oerhört viktigt att ha med personer som har mandat att fatta beslut. Om inga beslut kan tas från verksamhetens sida, blir det helt enkelt svårt att få igenom förändringar och skapa nya verksamhetsstöd. Det behöver även finnas en tydlighet kring hur beslutsprocessen ser ut för de beslut som de inte har mandat att ta för att inte tappa fart i projektet.
Verksamhetskonsult
En verksamhetskonsult är någon som kan hjälpa verksamhetskännare/slutanvändaren att forma bättre arbetssätt och rutiner i det dagliga arbetet till exempel för att förbättra lönsamheten eller kundupplevelsen för slutanvändarens kunder. Genom att hålla workshops och våga ifrågasätta detaljer i dagens processer samlas information in. Nya arbetssätt och krav kan jobbas fram i ett samarbete mellan verksamhetskännarna, verksamhetskonsulter och applikationsspecialister.
Applikationsspecialist
En applikationsspecialist är någon som känner till plattformen mycket väl och kan ”mappa” kundens behov till en design tillsammans med en lösningsarkitekt samt sedan konfigurera lösningen med low-code. Våra applikationsspecialister arbetar ofta i DevOps där krav delas upp i Features som har flera User Stories som i sin tur bryts ner i olika Tasks. De samarbetar både med lösningsarkitekter, mottagare av nya applikationer/slutanvändare, i vissa fall dedikerade testare och projektledare för att tillsammans arbeta fram nya applikationer iterativt.
En av våra kärnvärderingar på CRM-Konsulterna är Kompetens. Vi strävar alltid efter att lära oss mer om plattformen och hänga med i svängarna när det kommer ny funktionalitet. Samtidigt vill vi alltid försöka förstå våra kunders verksamhet. Vi tycker att det är kul att sätta oss in i hur just du arbetar! Vad som fungerar bra och inte och att kunna föreslå förbättringar även i arbetsprocesser, inte bara i hur du ska använda plattformen. Med det menar vi att vi ofta kombinerar rollerna verksamhetskonsult och applikationspecialist, så att en person kan ha båda hattarna.
I förra inlägget skrev vi om ”citizen developers”, man skulle kunna säga att de är personer från verksamheten ”verksamhetskännare” som även närmat sig rollen som applikationsspecialist.
Lösningsarkitekter
En lösningsarkitekt har ofta den övergripande kollen men kan även göra djupdyk ner i detaljer om så behövs. Ofta har den här personen kontakt med andra leverantörer och diskuterar kring integrationer. En lösningsarkitekt kan också vara med och sätta rutiner och best practice för projekten och ta beslut kring vilken teknik (low-code, code t ex) som ska användas för att möta ett visst krav från verksamheten och även kunna ge råd när du inte bör implementera olika delar.
Utvecklare
Numera har vi många möjligheter att lösa saker och möta verksamhetens krav genom att använda low-code-delar. För exempelvis vissa integrationer eller komplex affärslogik kan det behövas traditionell utveckling. ALM (Application Lifecycle Management) och automatiska deployer är också sådant som utvecklare ofta har mer kunskap och erfarenhet från än vad applikationsspecialister har. Även krav som löses med utveckling finns med i en backlogg förstås. Det innebär att utvecklarna samarbetar med de övriga rollerna kring krav och är ofta med och stöttar en lösningsarkitekt (särskilt i det fall lösningsarkitekten är mer applikationsinriktad och inte har erfarenhet från traditionell utveckling).
Övriga roller
Projektledare behövs för att leda projektet och hjälpa till med prioriteringar, riskhantering, beslutshantering, uppföljning mm. Personer från en eventuell IT-avdelning kan också behöva blandas in. Exempelvis för hantering av nya användare och licenser till dessa, Power Platform miljöhantering och diverse governance-delar. I många projekt har vi också dedikerade personer för tester.
Change Management är viktigt tycker vi och en stor del i om ett projekt ska lyckas eller ej. Därför har vi flera konsulter som tagit certifiering inom Prosci Change Management. Därmed kan vi stötta dig även i detta när det behövs. Är du nyfiken kan du läsa mer om förändringsledning här.
Numera arbetar vi ofta som rådgivare eller som en del i teamet hos kunden. Detta har blivit mer och mer vanligt allteftersom våra kunder lärt sig mer om plattformen och börjat skapa lösningar själva. Det är alltid lärorikt att arbeta tillsammans, vi kan bidra med vår långa erfarenhet från plattformen och vårt kontaktnätverk. Samtidigt får vi väldigt bra inblick i våra kunders verksamheter. Riktigt win-win är vad det blir!
Carina Claesson, MVP och systemarkitekt