Verksamhetsutveckling

Ständig kompetensutveckling – nyckeln till framgångsrika organisationer

Att hålla igång användningsgraden i ett system är av avgörande betydelse för att säkerställa en effektiv och framgångsrik användarupplevelse. Ett engagerat och regelbundet användande av systemet leder inte bara till ökad produktivitet och effektivitet inom din organisation, utan det möjliggör även för användarna att dra full nytta av systemets potential. Men för att lyckas med det krävs planerad kompetensutveckling och nyckelpersoner som vill dela kunskap.

I detta blogginlägg kommer jag att ge tre tips på hur du som ledare kan motivera dig själv och din organisation för att fortsätta att utveckla er kompetens kopplat till ert affärsstöd och processer.

Kompetensutveckling
På CRMK samlas vi på fredagar för gemensam kompetensutveckling.

Investera tid och utse nyckelpersoner

Genom att investera tid i användarutbildning, etablera ett stödjande nätverk av superusers, och kontinuerligt anpassa systemet efter användarbehov – skapar du en miljö där användarna känner sig motiverade och engagerade för att hantera arbetsuppgifterna på bästa möjliga sätt. För det sker ständigt förändringar i omvärlden och i din organisationen, som medför att det hela tiden krävs kompetensutveckling för att säkerställa att ni når era affärsmål på ett effektivt sätt. Dessutom blir arbetet mycket roligare!

Att ha superusers och ambassadörer för ett system i organisationen spelar en central roll när det gäller att säkerställa hållbar användning och framgångsrik implementering och där de agerar som en brygga mellan användarna och systemet. Deras närvaro kan vara helt avgörande och ge flera vinster:

  • Expertstöd och Kunskapsdelning: Genom att dela med sig av sina färdigheter och insikter kan de ge värdefullt expertstöd och hjälpa andra användare att övervinna hinder och maximera systemets potential.
  • Positiv arbetskultur: Ambassadörer och superusers fungerar som förebilder för användarna. Genom att visa entusiasm och engagemang för systemet kan de inspirera och motivera andra att aktivt delta och dra nytta av systemet i sin dagliga verksamhet.
  • Ökad användaracceptans: Superusers är en trygg och tillgänglig resurs för användarna, vilket minskar eventuell osäkerhet och främjar snabbare och smidigare anpassning.
  • Feedback: Ambassadörer och superusers fungerar som öron och ögon för användarna. Genom att samla in feedback och rapportera eventuella utmaningar eller förbättringsmöjligheter till ledningen bidrar de till en ständig förbättring av systemet och ökar användaracceptansen.

3 tips för hur du lyckas med er kompetensutveckling

Att kompetensutveckla både sig själv och organisationen behöver varken vara dyrt eller krångligt. Här är tre konkreta tips som du kan börja med redan idag.

  • Lär dig något nytt varje dag
    Att lära sig något nytt varje dag ökar er sammanlagda kompetens. 1% metoden är ett koncept introducerat av James Clear, som fokuserar på att göra små, inkrementella förbättringar för att uppnå stora resultat över tid. Istället för att försöka göra stora förändringar på en gång, bryter vi ner våra mål och strävar efter att förbättra oss med endast 1% varje dag. Det kan vara små förändringar i beteende, vanor eller arbetsprocesser.
  • Våga vara modig
    Genom att våga testa och kontinuerligt utvärdera, ökar organisationens övergripande kompetens, vilket främjas genom regelbundna retrospektiv.
  • Avsätt tid tillsammans
    Samla styrkan i kompetensutveckling genom att gemensamt avsätta tid för aktiviteter såsom workshops, utbildningssessioner, kunskapsdelning eller gemensam problemlösning.

Vi på CRMK avsätter tid varje fredag för kompetensutveckling både för den enskilda individen men också för oss som bolag. Kunskapsdelning är något som ligger oss varmt om hjärtat och vi hjälper gärna till att skräddarsy utbildningar och rådgivning utifrån just ert behov.

Tveka inte att höra av dig till oss om du har några funderingar eller annat som du vill att vi ska hjälpa er med.

Denise Norenius, COO och teamchef på CRMK

Kontakta oss med dina frågor!

Känner du dig osäker eller är du redo att komma igång? Kontakta oss så svarar vi på alla frågor eller föreslår ett uppstartsmöte där vi går igenom era behov.